Rallin brändi-imago katsojien näkökulmasta : Case: Neste Oil Rally Finland 2012–2013
Kuivalainen, Antton (2014)
Kuivalainen, Antton
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061312841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061312841
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli ottaa selville rallifanien näkemyksiä Neste Oil Rallyn brändistä.
Tutkimus selvitti millaisia adjektiiveja rallifanit liittävät rallin brändiin ja mitä adjektiiveja he liittävät siihen vahvimmin ja mitä heikoimmin. Lisäksi selvitettiin, mitkä tekijät tuovat rallikatsojia tapahtu-maan.
Opinnäytetyössä kerrottiin ensin perustietoa Neste Oil Rally Finlandista ja sen historiasta. Sen jälkeen avattiin brändi-käsitettä ja siihen läheisesti liittyviä termejä teoreettisesta näkökulmasta. Yleisesti voidaan sanoa, että brändi on käsitys, jonka kuluttaja mielessään muodostaa yrityksen tarjoamasta tuotteesta tai palvelusta sisältäen niin aineelliset kuin aineettomatkin ominaisuudet, jotka tuotteeseen tai palveluun liittyvät. Seuraavaksi kerrottiin tutkimuksen toteutuksesta, muun muassa tutkimuksessa käytetystä kvantitatiivisesta tutkimusmenetelmästä sekä aineiston hankinnasta kyselytutkimuksen avulla ja saatujen vastausten analysoinnista. Viimeisessä luvussa esitettiin tutkimuksen tulokset ja niistä johdetut päätelmät.
Tutkimuksen ensimmäisessä osuudessa saatiin hyvin selville assosiaatiot, jotka rallikatsojat yleisimmin liittävät Neste Oil Rally Finlandin brändi-imagoon. Viisi vahvimmin ralliin yhdistettyä adjektiivia olivat kansainvälinen, perinteinen, hauska, kunnianhimoinen ja menestyvä. Heikoimmin ralliin liitettiin adjektiivit pitkäveteinen, heikko ja halpa.
Jälkimmäisessä osuudessa rallikatsojat vastasivat omin sanoin avoimessa kysymyksessä tiedustel-tuihin syihin tulla katsomaan Neste Oil Rallya. Useimmiten vastauksissa toistuivat sanat perinteisyys, hauskanpito kavereiden kanssa, kiinnostus autoihin yleensä ja lasten halu nähdä ralliautoja.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella Neste Oil Rally Finlandin kannattaa tapahtumamarkkinoin-nissaan korostaa erityisesti kansainvälisyyttä ja rallin pitkiä perinteitä.
Tutkimus selvitti millaisia adjektiiveja rallifanit liittävät rallin brändiin ja mitä adjektiiveja he liittävät siihen vahvimmin ja mitä heikoimmin. Lisäksi selvitettiin, mitkä tekijät tuovat rallikatsojia tapahtu-maan.
Opinnäytetyössä kerrottiin ensin perustietoa Neste Oil Rally Finlandista ja sen historiasta. Sen jälkeen avattiin brändi-käsitettä ja siihen läheisesti liittyviä termejä teoreettisesta näkökulmasta. Yleisesti voidaan sanoa, että brändi on käsitys, jonka kuluttaja mielessään muodostaa yrityksen tarjoamasta tuotteesta tai palvelusta sisältäen niin aineelliset kuin aineettomatkin ominaisuudet, jotka tuotteeseen tai palveluun liittyvät. Seuraavaksi kerrottiin tutkimuksen toteutuksesta, muun muassa tutkimuksessa käytetystä kvantitatiivisesta tutkimusmenetelmästä sekä aineiston hankinnasta kyselytutkimuksen avulla ja saatujen vastausten analysoinnista. Viimeisessä luvussa esitettiin tutkimuksen tulokset ja niistä johdetut päätelmät.
Tutkimuksen ensimmäisessä osuudessa saatiin hyvin selville assosiaatiot, jotka rallikatsojat yleisimmin liittävät Neste Oil Rally Finlandin brändi-imagoon. Viisi vahvimmin ralliin yhdistettyä adjektiivia olivat kansainvälinen, perinteinen, hauska, kunnianhimoinen ja menestyvä. Heikoimmin ralliin liitettiin adjektiivit pitkäveteinen, heikko ja halpa.
Jälkimmäisessä osuudessa rallikatsojat vastasivat omin sanoin avoimessa kysymyksessä tiedustel-tuihin syihin tulla katsomaan Neste Oil Rallya. Useimmiten vastauksissa toistuivat sanat perinteisyys, hauskanpito kavereiden kanssa, kiinnostus autoihin yleensä ja lasten halu nähdä ralliautoja.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella Neste Oil Rally Finlandin kannattaa tapahtumamarkkinoin-nissaan korostaa erityisesti kansainvälisyyttä ja rallin pitkiä perinteitä.