Sateenkaariperhe varhaiskasvatuksessa : Päivähoidon työntekijöiden kokemukset, odotukset ja tietoisuus
Kiesiläinen, Mikko; Tuomela, Riia (2014)
Kiesiläinen, Mikko
Tuomela, Riia
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060912254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060912254
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia, mahdollisia oletuksia sekä ajatuksia päivähoidon henkilökunnalla oli yhteistyöstä sateenkaariperheiden kanssa sekä millä tasolla tietoisuus sateenkaariperheisiin liittyen on. Tutkimus toteutettiin haastatellen Tampereen päivähoidon työntekijöitä, käyttäen teemahaastattelua. Haastattelimme sekä työntekijöitä, joilla oli kokemusta yhteistyöstä sateenkaariperheiden kanssa, että työntekijöitä, joilla ei ollut kokemusta, tavoitellen vertailevaa tulosta vastaajien välille.
Perhemuotona sateenkaariperhe yleistyy sekä näiden perheiden lukumäärä kasvaa vuosi vuodelta, jonka seurauksena perheiden lapsia on myös enemmän päivähoitojärjestelmän piirissä. Päivähoidon henkilökunnan onkin tärkeää tunnistaa nämä perheet, jotta heidät voidaan ottaa huomioon mahdollisine erityistarpeineen, lapsen kasvatuksessa korostaen lähtökohtien huomioon ottamista. Sateenkaariperheen kanssa työskentely ei niinkään vaadi erityistaitoja, vaan pikemminkin moninaisuuden sekä erilaisuuden huomioimista ja arvostamista. Perheen vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö avoimen keskustelun sekä kasvatuskumppanuuden merkityksen muistamisen muodossa ovat avainasemassa.
Tutkimuksemme tuloksista käy ilmi, ettei yhteistyön tunnettu poikkeavan verrattaessa muiden perheiden kanssa tehtävään yhteistyöhön, eivätkä myöskään oletukset mahdollisesta yhteistyöstä aiheuta tarvetta opetella erityistaitoja. Työntekijät, joilla oli aiempaa kokemusta yhteistyöstä, näkivät yhteistyön hyväksi, arvottaen avoimen keskustelun ja kysymisen rohkeuden taitoja. Työntekijät, joilla ei ollut kokemusta, suhtautuivat tulevaisuuden mahdolliseen yhteistyöhön avoimin mielin. Tietoisuus sateenkaariperheisiin oli hyvin yleisellä tasolla, johon kuitenkin nähtiin voivan vaikuttavan omalla aktiivisuudella, mikäli tietoa tarvitsisi lisää. Kaikkien haastateltavien kesken omat tiedot sekä yhteistyöhön liittyvät taidot koettiin riittäviksi sateenkaariperheiden kanssa tehtävän yhteistyön tueksi. Sateenkaariperheet koettiin kuitenkin aiheeksi, joka olisi hyvä lisätä alan koulutusohjelmiin, jolloin tietoja sekä taitoja yhteistyön tueksi saataisiin jo opiskeluvaiheessa. Tämän avulla sateenkaariperhe perhemuotona nousisi yleisemmäksi asiaksi, korvaten tämänhetkisen tilanteen, jossa kyseinen perhemuoto jää vaille käsittelyä.
Opinnäytetyöstämme on hyötyä varhaiskasvatuksen kentällä työskenteleville, jotka haluavat lisätä tietoaan moninaisuudesta perheiden parissa, sekä seksuaalivähemmistöjen kanssa tehtävästä yhteistyöstä kiinnostuneille.
Perhemuotona sateenkaariperhe yleistyy sekä näiden perheiden lukumäärä kasvaa vuosi vuodelta, jonka seurauksena perheiden lapsia on myös enemmän päivähoitojärjestelmän piirissä. Päivähoidon henkilökunnan onkin tärkeää tunnistaa nämä perheet, jotta heidät voidaan ottaa huomioon mahdollisine erityistarpeineen, lapsen kasvatuksessa korostaen lähtökohtien huomioon ottamista. Sateenkaariperheen kanssa työskentely ei niinkään vaadi erityistaitoja, vaan pikemminkin moninaisuuden sekä erilaisuuden huomioimista ja arvostamista. Perheen vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö avoimen keskustelun sekä kasvatuskumppanuuden merkityksen muistamisen muodossa ovat avainasemassa.
Tutkimuksemme tuloksista käy ilmi, ettei yhteistyön tunnettu poikkeavan verrattaessa muiden perheiden kanssa tehtävään yhteistyöhön, eivätkä myöskään oletukset mahdollisesta yhteistyöstä aiheuta tarvetta opetella erityistaitoja. Työntekijät, joilla oli aiempaa kokemusta yhteistyöstä, näkivät yhteistyön hyväksi, arvottaen avoimen keskustelun ja kysymisen rohkeuden taitoja. Työntekijät, joilla ei ollut kokemusta, suhtautuivat tulevaisuuden mahdolliseen yhteistyöhön avoimin mielin. Tietoisuus sateenkaariperheisiin oli hyvin yleisellä tasolla, johon kuitenkin nähtiin voivan vaikuttavan omalla aktiivisuudella, mikäli tietoa tarvitsisi lisää. Kaikkien haastateltavien kesken omat tiedot sekä yhteistyöhön liittyvät taidot koettiin riittäviksi sateenkaariperheiden kanssa tehtävän yhteistyön tueksi. Sateenkaariperheet koettiin kuitenkin aiheeksi, joka olisi hyvä lisätä alan koulutusohjelmiin, jolloin tietoja sekä taitoja yhteistyön tueksi saataisiin jo opiskeluvaiheessa. Tämän avulla sateenkaariperhe perhemuotona nousisi yleisemmäksi asiaksi, korvaten tämänhetkisen tilanteen, jossa kyseinen perhemuoto jää vaille käsittelyä.
Opinnäytetyöstämme on hyötyä varhaiskasvatuksen kentällä työskenteleville, jotka haluavat lisätä tietoaan moninaisuudesta perheiden parissa, sekä seksuaalivähemmistöjen kanssa tehtävästä yhteistyöstä kiinnostuneille.