MYYJÄN PEREHDYTYS- JA ASIAKASPALVELUOHJEISTUS - CASE: MAKUUNI OY
Metsoila, Mikko (2014)
Metsoila, Mikko
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411697
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kehittää Makuuni Oy:n käyttöön työkaluja, millä se voi helpottaa myyjien koulutusta ja parantaa asiakaspalvelun laatua. Tarve työlle ilmeni jo silloin kun itse työskentelin yrityksessä ja myöhemmin ketjupäällikkö lähestyi minua asiaan liittyen.
Teoriaosuudessa käsittelen perehdytystä, työhönopastusta ja myyntityönkehitystä. Perehdytys osuudessa otin myös käsittelyyn perehdyttämisen osa-alueet, perehdyttämissuunnitelman sekä teoriaa perehdytyskansion luomisesta. Käsittelen teoria osuudessa myös myynnin teoriaa, mitä lähestyin asiakaspalvelun ja asiakastyytyväisyyden näkökulmasta.
Palvelualoilla asiakaspalvelun ja myyjien rooli korostuu yhä enemmän kilpailutekijänä. Tämä puolestaan vaatii yrityksiltä jatkuvasti uusien tapojen kehittämistä, millä uudet työntekijät saadaan tehokkaasti koulutettua ja myöhemmin työskentelemään yrityksen arvojen mukaisesti. Työn tuloksena syntyi Makuunille käyttöön myyjien perehdytyslomake sekä myyjän kansio.
Sekä myyjänopas että perehdytysopas tullaan ottamaan käyttöön välittömästi yhdessä Makuunin toimipisteessä ja myöhemmin myös mahdollisesti muissakin liikkeissä.
Teoriaosuudessa käsittelen perehdytystä, työhönopastusta ja myyntityönkehitystä. Perehdytys osuudessa otin myös käsittelyyn perehdyttämisen osa-alueet, perehdyttämissuunnitelman sekä teoriaa perehdytyskansion luomisesta. Käsittelen teoria osuudessa myös myynnin teoriaa, mitä lähestyin asiakaspalvelun ja asiakastyytyväisyyden näkökulmasta.
Palvelualoilla asiakaspalvelun ja myyjien rooli korostuu yhä enemmän kilpailutekijänä. Tämä puolestaan vaatii yrityksiltä jatkuvasti uusien tapojen kehittämistä, millä uudet työntekijät saadaan tehokkaasti koulutettua ja myöhemmin työskentelemään yrityksen arvojen mukaisesti. Työn tuloksena syntyi Makuunille käyttöön myyjien perehdytyslomake sekä myyjän kansio.
Sekä myyjänopas että perehdytysopas tullaan ottamaan käyttöön välittömästi yhdessä Makuunin toimipisteessä ja myöhemmin myös mahdollisesti muissakin liikkeissä.