Dokumenttielokuvan katsomisen vaikutukset tulevaisuuden suunnitteluun nuorten kokemana
Mellanen, Suvi (2014)
Mellanen, Suvi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011133
Tiivistelmä
Opetus- ja kasvatusmenetelmänä elokuvakasvatus vastaa monipuolisesti medioituvanmaailman haasteisiin. Elokuva voi auttaa monin tavoin kasvamaan: elokuvien katsominen laajentaa ymmärrystä itsestä ja ympäröivästä maailmasta. Elokuvakasvatuksen tarjoamat kokonaisvaltaiset kokemukset voivat tukea minäkuvan ja identiteetin rakentamisessa ja toimia kimmokkeena mielenkiintoisiin keskusteluihin.
Tämän opinnäytteen tarkoituksena oli selvittää, onko elokuvilla mahdollista vaikuttaa asenteisiin. Tässä opinnäytteessä katselukokemuksen noin 13-19 -vuotiaille nuorille tarjosi Uusi kausi dokumentti. Dokumentin katsomisen jälkeen nuoret vastasivat kyselylomatutkimukseen, jossa kartoitettiin nuorten sosiaalisen toimintakyvyn toimijatyyppejä ja -dokumentin vaikuttavuutta tulevaisuuden suunnitteluun.
Kyselyaineisto oli laaja, kun vastauslomakkeita on yhteensä 270 kappaletta, mikä lisää tulosten luotettavuutta. Dokumentin katsomiseen ja kyselyn toteuttamiseen meni aikaa yhteensä noin yhden oppitunnin verran. Näin pystyttiin minimoimaan myös kyselyyn osallistumisen uuvuttavuus ja siitä aiheutuvat vastausvirheet.
Tuloksia verrattiin Sirpa Kannasojan tekemään toimintatutkimukseen nuorten sosiaalisesta toimintakyvystä heidän omassa kasvuympäristössään. Tähän opinnäytetyöhön tarkoitetussa kyselyssä löydettiin samoja toimijatyyppejä, kuin Kannasoja toimintatutkimuksessa ja prosentuaaliset erot löydöksien välillä olivat pieniä. 30,3 % nuorista koki Uusi kausi dokumentin katsomisen vaikuttaneen heidän tulevaisuuden suunnitteluunsa. Toimijatyyppejä kuuvavien ryhmien välillä oli eroavaisuuksia niin tulevaisuuden suunnittelun, kuin dokumentin vaikuttavuudenkin kohdalla.
Tätä ja aiheesta tehtyä toista opinnäytetyötä tullaan hyödyntämään kokoamalla Uusi kausi -dokumenttiin liittyvän tietopaketti. Uusi kausi -dokumenttia ja aiheesta koottua tietopakettia on tarkoitus myöhemmin käyttää kaupallisessa käytössä.
Tämän opinnäytteen tarkoituksena oli selvittää, onko elokuvilla mahdollista vaikuttaa asenteisiin. Tässä opinnäytteessä katselukokemuksen noin 13-19 -vuotiaille nuorille tarjosi Uusi kausi dokumentti. Dokumentin katsomisen jälkeen nuoret vastasivat kyselylomatutkimukseen, jossa kartoitettiin nuorten sosiaalisen toimintakyvyn toimijatyyppejä ja -dokumentin vaikuttavuutta tulevaisuuden suunnitteluun.
Kyselyaineisto oli laaja, kun vastauslomakkeita on yhteensä 270 kappaletta, mikä lisää tulosten luotettavuutta. Dokumentin katsomiseen ja kyselyn toteuttamiseen meni aikaa yhteensä noin yhden oppitunnin verran. Näin pystyttiin minimoimaan myös kyselyyn osallistumisen uuvuttavuus ja siitä aiheutuvat vastausvirheet.
Tuloksia verrattiin Sirpa Kannasojan tekemään toimintatutkimukseen nuorten sosiaalisesta toimintakyvystä heidän omassa kasvuympäristössään. Tähän opinnäytetyöhön tarkoitetussa kyselyssä löydettiin samoja toimijatyyppejä, kuin Kannasoja toimintatutkimuksessa ja prosentuaaliset erot löydöksien välillä olivat pieniä. 30,3 % nuorista koki Uusi kausi dokumentin katsomisen vaikuttaneen heidän tulevaisuuden suunnitteluunsa. Toimijatyyppejä kuuvavien ryhmien välillä oli eroavaisuuksia niin tulevaisuuden suunnittelun, kuin dokumentin vaikuttavuudenkin kohdalla.
Tätä ja aiheesta tehtyä toista opinnäytetyötä tullaan hyödyntämään kokoamalla Uusi kausi -dokumenttiin liittyvän tietopaketti. Uusi kausi -dokumenttia ja aiheesta koottua tietopakettia on tarkoitus myöhemmin käyttää kaupallisessa käytössä.