Rajaportin saunan asiakastyytyväisyys
Lehtomäki, Hanna (2014)
Lehtomäki, Hanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910955
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena olivat Rajaportin saunan asiakkaiden tämän hetkisen tyytyväisyyden tason mittaaminen ja toimenpide-ehdotusten tuottaminen. Tutkimuksen tavoitteena oli osaltaan edistää saunakorttelin kehittämistä matkailukohteena. Tutkimus tehtiin toimeksiantona Pispalan saunayhdistykselle.
Teoreettisessa viitekehyksessä taustoitetaan saunan kulttuurihistoriallista menneisyyttä ja tulevaisuuden kehitykseen mahdollisesti vaikuttavia trendejä, ja tarkastellaan asiakaslähtöisyyttä ja asiakastyytyväisyystutkimuksen merkitystä sekä mainetta, imagoa ja brändiä.
Tutkimus toteutettiin maalis-elokuun 2013 aikana haastattelemalla saunan asiakkaita ja keräämällä aineistoa lomakekyselyllä paperilla ja sähköisesti. Tutkimusta varten haastateltiin 55 henkilöä. Paperisen kyselylomakkeen täytti 73 vastaajaa ja 74 vastaajaa osallistui kyselyyn sähköisellä e-lomakkeella. Yhteensä tutkimukseen osallistui 202 henkilöä.
Vastaukset analysoitiin laadullisen (kvalitatiivisen) tutkimuksen sekä osin määrällisen (kvantitatiivisen) tutkimuksen menetelmin. Laadullisia menetelmiä haluttiin painottaa, koska haluttiin päästä mahdollisimman lähelle niin sanottua ”sisäpiirin näkökantaa”. Tämä korostui erityisesti tutkimuksen tavoitteessa selvittää syitä erolle miesten ja naisten kävijämäärissä.
Tutkimuksen perusteella Rajaportin saunassa kävi pääosin erittäin tyytyväisiä asiakkaita. Saunan hyviä löylyjä ja ainutlaatuista tunnelmaa kiiteltiin vastaajasta toiseen. Esille tuli myös Rajaportin historiallisesti merkittävä arvo Suomen vanhimpana edelleen toiminnassa olevana yleisenä saunana, sekä kansainvälisestikin kiinnostavana kulttuurikohteena.
Tutkimuksen avulla tuotettujen toimenpide-ehdotusten avulla asiakkaiden viihtyvyyttä voidaan entisestään parantaa. Tilaussaunapalvelua olisi mahdollista kehittää ohjelmallisia paketteja tarjoamalla. Lisää naisasiakkaita houkuttelisivat erilaisia hoidot ja teema-illat. Saunan kahvilan toimintaan voitaisiin lisätä elävää musiikkia ja kulttuuritapahtumia.
Teoreettisessa viitekehyksessä taustoitetaan saunan kulttuurihistoriallista menneisyyttä ja tulevaisuuden kehitykseen mahdollisesti vaikuttavia trendejä, ja tarkastellaan asiakaslähtöisyyttä ja asiakastyytyväisyystutkimuksen merkitystä sekä mainetta, imagoa ja brändiä.
Tutkimus toteutettiin maalis-elokuun 2013 aikana haastattelemalla saunan asiakkaita ja keräämällä aineistoa lomakekyselyllä paperilla ja sähköisesti. Tutkimusta varten haastateltiin 55 henkilöä. Paperisen kyselylomakkeen täytti 73 vastaajaa ja 74 vastaajaa osallistui kyselyyn sähköisellä e-lomakkeella. Yhteensä tutkimukseen osallistui 202 henkilöä.
Vastaukset analysoitiin laadullisen (kvalitatiivisen) tutkimuksen sekä osin määrällisen (kvantitatiivisen) tutkimuksen menetelmin. Laadullisia menetelmiä haluttiin painottaa, koska haluttiin päästä mahdollisimman lähelle niin sanottua ”sisäpiirin näkökantaa”. Tämä korostui erityisesti tutkimuksen tavoitteessa selvittää syitä erolle miesten ja naisten kävijämäärissä.
Tutkimuksen perusteella Rajaportin saunassa kävi pääosin erittäin tyytyväisiä asiakkaita. Saunan hyviä löylyjä ja ainutlaatuista tunnelmaa kiiteltiin vastaajasta toiseen. Esille tuli myös Rajaportin historiallisesti merkittävä arvo Suomen vanhimpana edelleen toiminnassa olevana yleisenä saunana, sekä kansainvälisestikin kiinnostavana kulttuurikohteena.
Tutkimuksen avulla tuotettujen toimenpide-ehdotusten avulla asiakkaiden viihtyvyyttä voidaan entisestään parantaa. Tilaussaunapalvelua olisi mahdollista kehittää ohjelmallisia paketteja tarjoamalla. Lisää naisasiakkaita houkuttelisivat erilaisia hoidot ja teema-illat. Saunan kahvilan toimintaan voitaisiin lisätä elävää musiikkia ja kulttuuritapahtumia.