SPONSOROINTI & YHTEISTYÖKUMPPANEIDEN TYYTYVÄISYYSTUTKIMUS : Case : Heinolan Peliitat
Kainulainen, Joni (2014)
Kainulainen, Joni
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910930
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910930
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on sponsorointi ja yhteistyökumppaneiden tyytyväisyystutkimus. Työn tarkoituksena on tarkastella yhteistyökumppanuutta ja sponsorointia. Samalla perehdytään Heinolan Peliittojen yhteistyökumppaneiden tyytyväisyyteen ja tulosten avulla esitellään kehitysehdotuksia nykyiseen toimintaan. Tutkimuksella selvitetään, miten tyytyväisiä yhteistyökumppanit ovat olleet toimintaan ja miten voitaisiin parantaa yhteistyötä jatkossa.
Työssä tarkastellaan sponsorointia eri näkökulmista. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusta ja se tehtiin yhteistyökumppaneita silmällä pitäen. Välineenä käytettiin kyselylomaketta, mihin yhteistyökumppanit saivat vastata omien tuntemuksien mukaan. Vastauksia tutkimusongelmaan etsittiin sponsoroinnin ja markkinoinnin kirjallisuudesta.
Tutkimuksesta tuli tuloksia ja saatiin kehitettävää aineistoa Heinolan Peliitoille. Tutkimuksessa selvisi, että sponsoroinnin esteet ja mahdolliset sponsoroinnin kasvut ovat johtuvat resurssien puutteesta. Seuralla ja yhteistyökumppaneilla on mahdollisuus nostaa omaa sponsorointitasoa, mutta se vaatii molemmilta osapuolilta enemmän aikaa ja taloudellisia investointeja. Seura voi hyödyntää työssä esitettyjä kehitysehdotuksia edistääkseen omaa toimintaa sponsoroinnin saralla.
Työssä tarkastellaan sponsorointia eri näkökulmista. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusta ja se tehtiin yhteistyökumppaneita silmällä pitäen. Välineenä käytettiin kyselylomaketta, mihin yhteistyökumppanit saivat vastata omien tuntemuksien mukaan. Vastauksia tutkimusongelmaan etsittiin sponsoroinnin ja markkinoinnin kirjallisuudesta.
Tutkimuksesta tuli tuloksia ja saatiin kehitettävää aineistoa Heinolan Peliitoille. Tutkimuksessa selvisi, että sponsoroinnin esteet ja mahdolliset sponsoroinnin kasvut ovat johtuvat resurssien puutteesta. Seuralla ja yhteistyökumppaneilla on mahdollisuus nostaa omaa sponsorointitasoa, mutta se vaatii molemmilta osapuolilta enemmän aikaa ja taloudellisia investointeja. Seura voi hyödyntää työssä esitettyjä kehitysehdotuksia edistääkseen omaa toimintaa sponsoroinnin saralla.