Mannerheimin Lastensuojeluliiton Satakunnan piiri ry:n jäsenhankintakampanjasuunnitelma
Koskinen, Mikko (2014)
Koskinen, Mikko
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810778
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli jäsenhankintaan suunnattu kehittämistyö, joka saatiin Mannerheimin Lastensuojeluliiton (MLL) Satakunnan piirin toiminnanjohtajalta toimeksiantona. Tarkoituksena on toteuttaa opinnäytetyössä tehty suunnitelma käytännössä syksyllä 2014. Tämä osio rajattiin pois opinnäytetyöstä ja suunnitelman varsinainen toteutus jää piirin itsensä toteutettavaksi.
Jäsenhankintakampanjasuunnitelmassa tutkittiin koko Mannerheimin Lastensuojeluliiton järjestön toimintaa yleisesti. Yleisellä tasolla kerrottiin Mannerheimin Lastensuojeluliiton toiminnasta sekä tutustuttiin järjestön historiaan pintapuolisesti. Järjestöä koskevaa varainhankintaa sekä rahoitusta avattiin työn alkuosassa, lähinnä sitä mistä Mannerheimin Lastensuojeluliitto saa toimintaansa rahoitusta.
Opinnäytetyötä tehtäessä katsottiin, mitkä olivat työn tavoitteet ja tietoperusta sekä menetelmät kampanjaa suunniteltaessa. Tavoitteiden ja menetelmien avulla päästiin lähemmin tutkimaan järjestötoimintaa kokonaisuutena. Markkinointia käytettiin yhtenä osa-alueena järjestötoiminnan jäsenhankintaan perehdyttäessä ja sitä tutkittiin monesta eri näkökulmasta päätyen sosiaaliseen mediaan, jonka katsottiin olevan kampanjasuunnitelmassa tärkein markkinointikanava. Sosiaalista mediaa arvioitiin tarkasteltaessa brändin merkitystä jäsenhankinnassa. Brändin katsottiin tuovan MLL:n jäsenhankintakampanjalle uskottavuutta ja uusia ajatuksia.
Kampanjasuunnitelmassa perehdyttiin järjestön lähtötilanteeseen, mietittiin kampanjan tärkeimmät kohderyhmät ja nykyiset Mannerheimin Lastensuojeluliiton jäsenet sekä arvioitiin miten olisi mahdollista lähteä hankkimaan uusia jäseniä. Vanhojen jäsenien säilyttäminen järjestössä nähtiin tärkeänä osa-alueena, ja työssä huomioitiin myös merkittävimmät jäsenedut. Jäsenhankintakampanja käsiteltiin omana prosessinaan ja siinä perehdyttiin toiminta-ajatukseen sekä tavoitteisiin. Käytännön kampanjasuunnitelmassa tutkittiin strategioita ja taktiikoita tavoitteellisesti. Oma pohdinta peilasi työn kokonaisuutta niin järjestön kuin opinnäytetyön tekijän kannalta.
Jäsenhankintakampanjasuunnitelmassa tutkittiin koko Mannerheimin Lastensuojeluliiton järjestön toimintaa yleisesti. Yleisellä tasolla kerrottiin Mannerheimin Lastensuojeluliiton toiminnasta sekä tutustuttiin järjestön historiaan pintapuolisesti. Järjestöä koskevaa varainhankintaa sekä rahoitusta avattiin työn alkuosassa, lähinnä sitä mistä Mannerheimin Lastensuojeluliitto saa toimintaansa rahoitusta.
Opinnäytetyötä tehtäessä katsottiin, mitkä olivat työn tavoitteet ja tietoperusta sekä menetelmät kampanjaa suunniteltaessa. Tavoitteiden ja menetelmien avulla päästiin lähemmin tutkimaan järjestötoimintaa kokonaisuutena. Markkinointia käytettiin yhtenä osa-alueena järjestötoiminnan jäsenhankintaan perehdyttäessä ja sitä tutkittiin monesta eri näkökulmasta päätyen sosiaaliseen mediaan, jonka katsottiin olevan kampanjasuunnitelmassa tärkein markkinointikanava. Sosiaalista mediaa arvioitiin tarkasteltaessa brändin merkitystä jäsenhankinnassa. Brändin katsottiin tuovan MLL:n jäsenhankintakampanjalle uskottavuutta ja uusia ajatuksia.
Kampanjasuunnitelmassa perehdyttiin järjestön lähtötilanteeseen, mietittiin kampanjan tärkeimmät kohderyhmät ja nykyiset Mannerheimin Lastensuojeluliiton jäsenet sekä arvioitiin miten olisi mahdollista lähteä hankkimaan uusia jäseniä. Vanhojen jäsenien säilyttäminen järjestössä nähtiin tärkeänä osa-alueena, ja työssä huomioitiin myös merkittävimmät jäsenedut. Jäsenhankintakampanja käsiteltiin omana prosessinaan ja siinä perehdyttiin toiminta-ajatukseen sekä tavoitteisiin. Käytännön kampanjasuunnitelmassa tutkittiin strategioita ja taktiikoita tavoitteellisesti. Oma pohdinta peilasi työn kokonaisuutta niin järjestön kuin opinnäytetyön tekijän kannalta.