Soveltavan elektroniikan opetussisällön kehittäminen : Muutostarpeet työelämän näkökulmasta
Heikkinen, Jouko (2014)
Heikkinen, Jouko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710320
Tiivistelmä
Elektroniikkateollisuus on yksi nopeimmin muuttuvista teollisuudenaloista. Erityisesti komponentteihin ja valmistukseen liittyvien teknologioiden huiman kehityksen myötä yhä enemmän toiminnallisuutta saadaan mahtumaan yhä pienempään tilaan. Samalla laitesuunnittelun luonne on muuttunut – monet aikaisemmin pitkälti analogiaelektroniikkaan perustuneet laitteet suunnitellaan nykyisin digitaalielektroniikkaa hyödyntäen aina kun se vain on mahdollista. Lähes kaikista laitteista löytyy vähintään pieni mikrokontrolleri. Lisäksi laitteiden tuotekehityssykli on kiihtynyt, koska muuttuviin tarpeisiin on vastattava aikaisempaa nopeammin. Toiminnaltaan yhä monimutkaisempien laitteiden suunnittelu tuotantovalmiuteen yhä lyhyemmässä ajassa vaatii enemmän sekä suunnittelijoilta että suunnittelussa käytetyiltä työkaluilta. Nämä muutokset täytyy huomioida myös koulutuksessa.
Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli selvittää Tampereen teknillisellä yliopistolla Elektroniikan ja tietoliikennetekniikan laitoksen järjestämien soveltavan elektroniikan alaan kuuluvien opintojaksojen työelämävastaavuutta ja laatia saatujen tulosten pohjalta toimenpidelista opintojaksojen kehittämiseksi. Tarkastelun kohteeksi valittujen opintojaksojen aihepiirit liittyivät analogiaelektroniikkaan, tietokoneavusteiseen elektroniikkasuunnitteluun ja sähkömagneettiseen yhteensopivuuteen. Työelämävastaavuutta selvitettiin kysely- ja haastattelututkimuksen menetelmiä käyttäen. Kysely suunnattiin tarkasteltuja opintojaksoja noin kuuden vuoden sisällä suorittaneille ja työuransa alkutaipaleella oleville suunnittelijoille. Haastattelu puolestaan suunnattiin työurallaan jo pidemmälle edenneille ammattilaisille. Molemmissa tiedusteltiin kuinka hyvin tarkasteltavien opintojaksojen asiasisältö ja osaamistavoitteet vastaavat elektroniikan laitesuunnitteluun liittyvissä työtehtävissä tarvittavia tietoja ja taitoja ja kuinka hyvin opintojaksojen suoritustapa ja -vaatimukset tukevat tarvittavien valmiuksien saamista.
Kyselyn vastauksissa ja haastatteluissa kaikki opintojaksot koettiin yhä tarpeellisiksi ja niissä käsiteltävät asiat käytännön suunnittelutehtävien kannalta hyödyllisiksi. Yhteisen näkemyksen mukaan analogiaelektroniikkaan liittyvän syvällisen tiedon tarve käytännön suunnittelussa tulee pääsääntöisesti edelleen vähenemään, mutta perusteiden tietämys on jatkossakin välttämätöntä. Esille tulleet suurimmat muutostarpeet kohdistuivat opetussisällön painotuksiin ja opetuksen käytännönläheisyyden lisäämiseen. Nämä asiat huomioitiin toimenpidelistassa, joka toimii tulevina lukuvuosina opintojaksojen kehittämisen pohjana.
Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli selvittää Tampereen teknillisellä yliopistolla Elektroniikan ja tietoliikennetekniikan laitoksen järjestämien soveltavan elektroniikan alaan kuuluvien opintojaksojen työelämävastaavuutta ja laatia saatujen tulosten pohjalta toimenpidelista opintojaksojen kehittämiseksi. Tarkastelun kohteeksi valittujen opintojaksojen aihepiirit liittyivät analogiaelektroniikkaan, tietokoneavusteiseen elektroniikkasuunnitteluun ja sähkömagneettiseen yhteensopivuuteen. Työelämävastaavuutta selvitettiin kysely- ja haastattelututkimuksen menetelmiä käyttäen. Kysely suunnattiin tarkasteltuja opintojaksoja noin kuuden vuoden sisällä suorittaneille ja työuransa alkutaipaleella oleville suunnittelijoille. Haastattelu puolestaan suunnattiin työurallaan jo pidemmälle edenneille ammattilaisille. Molemmissa tiedusteltiin kuinka hyvin tarkasteltavien opintojaksojen asiasisältö ja osaamistavoitteet vastaavat elektroniikan laitesuunnitteluun liittyvissä työtehtävissä tarvittavia tietoja ja taitoja ja kuinka hyvin opintojaksojen suoritustapa ja -vaatimukset tukevat tarvittavien valmiuksien saamista.
Kyselyn vastauksissa ja haastatteluissa kaikki opintojaksot koettiin yhä tarpeellisiksi ja niissä käsiteltävät asiat käytännön suunnittelutehtävien kannalta hyödyllisiksi. Yhteisen näkemyksen mukaan analogiaelektroniikkaan liittyvän syvällisen tiedon tarve käytännön suunnittelussa tulee pääsääntöisesti edelleen vähenemään, mutta perusteiden tietämys on jatkossakin välttämätöntä. Esille tulleet suurimmat muutostarpeet kohdistuivat opetussisällön painotuksiin ja opetuksen käytännönläheisyyden lisäämiseen. Nämä asiat huomioitiin toimenpidelistassa, joka toimii tulevina lukuvuosina opintojaksojen kehittämisen pohjana.