Minun paikkani : – paikkasidonnaisen performanssin rakenteita
Rauhala, Marjukka (2014)
Rauhala, Marjukka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710194
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdytään paikkasidonnaiseen performanssitaiteeseen omakohtaisten esimerkkiteosten kautta. Näitä esimerkkejä ovat Kehtolaulu, joka esitettiin Gallen-Kallelan museossa osana Pää Pyörälle -tapahtumaa kesällä 2012 ja Kaiken se kestää -performanssi, joka nähtiin Paikkari Performance -tapahtumassa Sammatissa kesällä 2013.
Opinnäytetyö sisältää keskeisten käsitteiden avaamista sekä esimerkkiteosten kuvaukset. Opinnäytetyö sisältää runsaasti kuvia ja kaavioita. Kuvat ja kaaviot tukevat työn luettavuutta. Työssä tarkastellaan miten paikka vaikuttaa taiteen tekemiseen. Lisäksi pohditaan kirjoittajan omaa sijoittumista taiteen kentällä. Työn tavoitteena on tarkastella omaa työskentelyä erilaisten teorioiden, sekä performanssitaiteen historian valossa.
Taiteen paikka voi olla mikä tahansa. Paikkasidonnaisuus vaatii sanansa mukaisesti sitoutumista paikkaan. Paikkasidonnainen taide edellyttää, että tekeminen suoritetaan tiettyyn valittuun ja merkityksen muodostamiseen vaikuttavaan paikkaan tai tuosta paikasta lähtien. Performanssitaide on laaja käsite, jossa korostuu esitysten ainutlaatuinen sitoutuminen tekijäänsä. Performanssin tärkeimmät osatekijät ovat tila, aika, ihmisruumis ja toiminta. Jos tilan sijasta puhutaan paikasta, paikka on performanssin ytimessä.
Teosta Kehtolaulu tarkastellaan paikkasidonnaisuuden linssien läpi. Näitä linssejä ovat arkkitehtuurinen, historiallinen, tarinallinen ja poliittinen. Performanssi Kaiken se kestää jaotellaan karkeasti fiktion tilaan, faktiseen tilaan, esitysmaailmaan ja esitystilanteeseen. Opinnäytetyössä todetaan, että paikka vaikuttaa olennaisesti taiteen tekemiseen. Lisäksi työstä selviää, että paikkasidonnaisuuden linssit ovat teatteri-ilmaisun ohjaajalle konkreettinen työkalu paikkasidonnaista teosta tarkasteltaessa tai suunniteltaessa.
Opinnäytetyö sisältää keskeisten käsitteiden avaamista sekä esimerkkiteosten kuvaukset. Opinnäytetyö sisältää runsaasti kuvia ja kaavioita. Kuvat ja kaaviot tukevat työn luettavuutta. Työssä tarkastellaan miten paikka vaikuttaa taiteen tekemiseen. Lisäksi pohditaan kirjoittajan omaa sijoittumista taiteen kentällä. Työn tavoitteena on tarkastella omaa työskentelyä erilaisten teorioiden, sekä performanssitaiteen historian valossa.
Taiteen paikka voi olla mikä tahansa. Paikkasidonnaisuus vaatii sanansa mukaisesti sitoutumista paikkaan. Paikkasidonnainen taide edellyttää, että tekeminen suoritetaan tiettyyn valittuun ja merkityksen muodostamiseen vaikuttavaan paikkaan tai tuosta paikasta lähtien. Performanssitaide on laaja käsite, jossa korostuu esitysten ainutlaatuinen sitoutuminen tekijäänsä. Performanssin tärkeimmät osatekijät ovat tila, aika, ihmisruumis ja toiminta. Jos tilan sijasta puhutaan paikasta, paikka on performanssin ytimessä.
Teosta Kehtolaulu tarkastellaan paikkasidonnaisuuden linssien läpi. Näitä linssejä ovat arkkitehtuurinen, historiallinen, tarinallinen ja poliittinen. Performanssi Kaiken se kestää jaotellaan karkeasti fiktion tilaan, faktiseen tilaan, esitysmaailmaan ja esitystilanteeseen. Opinnäytetyössä todetaan, että paikka vaikuttaa olennaisesti taiteen tekemiseen. Lisäksi työstä selviää, että paikkasidonnaisuuden linssit ovat teatteri-ilmaisun ohjaajalle konkreettinen työkalu paikkasidonnaista teosta tarkasteltaessa tai suunniteltaessa.