Ennakkoperintärekisteriin kuulumattoman toimittajan laskun käsittely case-yrityksessä
Westerlund, Tiia (2014)
Westerlund, Tiia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610129
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia, kuinka case-yrityksessä toimitaan tällä hetkellä ennakkoperintärekisteriin kuulumattomilta toimittajilta saapuneiden laskujen kohdalla. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa nykyiset toimintatavat, ja työn tuloksena luotiin kaikille konserniyhtiöille yhteinen toimintaohje tapausten varalle. Tutkimus toteutettiin maalis- ja huhtikuussa 2014.
Teoriaosassa käsiteltiin ennakonpidätystä yleisesti, ennakkoperintärekisteriä sekä kuinka se tarkistetaan. Teoriaosassa käsiteltiin myös, kuinka kuuluu toimia, jos toimittaja ei kuulu ennakkoperintärekisteriin. Ostoreskontraprosessista kerrotaan teoriaosan toisessa osiossa. Teoriaosassa kerrotaan myös lakisääteisten velvollisuuksien laiminlyönnistä ja sen seurauksista.
Empiriaosassa selvitettiin, kuinka eri henkilöt toimivat tällä hetkellä, kun tulee vastaan ennakkoperintärekisteriin kuulumaton toimittaja. Tutkimustulokset esiteltiin rooleittain niin, että ostoreskontranhoitajien, palkkavastaavien ja kirjanpitovastaavien käsiteltiin erikseen. Myös palkanlaskennan esimiehen ja maksuliikennevastaavan näkökulmia käsiteltiin työssä. Tulosten avulla saatiin kokonaiskuva nykytilanteesta. Tutkimustulokset kerättiin teemahaastattelun avulla. Kysymykset laadittiin teoriaosan sekä tutkijan omien havaintojen pohjalta. Haastattelukysymykset toimivat pohjana keskustelumaisille haastatteluille.
Kaikki haastateltavat kokivat, että ennakkoperintärekisteriin kuulumaton toimittaja tuottaa ylimääräistä työtä. Työtä syntyy kaikissa prosessin vaiheissa, ja suurin haitta tapauksilla on, että aikaa kuluu liikaa. Tapausten selvittämiseen kuluu aikaa työtehtävien lisäksi siksi, että ei olla aivan varmoja, kuinka kuuluu toimia. Tästä syystä ohjeen saaminen oli tärkeää. Tutkimuksen pohjalta todettiin, että yrityksessä pitää tästä lähtien aina ottaa yhteys tilauksen tehneeseen henkilöön. Tutkimuksessa todettiin myös, että toimintatapoja ei pystytä nopeuttamaan. Yrityksessä pitäisi keskittyä tapausten ennaltaehkäisyyn kertomalla tilaajille, että ennakkoperintärekisterin voimassaolo pitää tarkistaa aina, kun tehdään tilaus.
Teoriaosassa käsiteltiin ennakonpidätystä yleisesti, ennakkoperintärekisteriä sekä kuinka se tarkistetaan. Teoriaosassa käsiteltiin myös, kuinka kuuluu toimia, jos toimittaja ei kuulu ennakkoperintärekisteriin. Ostoreskontraprosessista kerrotaan teoriaosan toisessa osiossa. Teoriaosassa kerrotaan myös lakisääteisten velvollisuuksien laiminlyönnistä ja sen seurauksista.
Empiriaosassa selvitettiin, kuinka eri henkilöt toimivat tällä hetkellä, kun tulee vastaan ennakkoperintärekisteriin kuulumaton toimittaja. Tutkimustulokset esiteltiin rooleittain niin, että ostoreskontranhoitajien, palkkavastaavien ja kirjanpitovastaavien käsiteltiin erikseen. Myös palkanlaskennan esimiehen ja maksuliikennevastaavan näkökulmia käsiteltiin työssä. Tulosten avulla saatiin kokonaiskuva nykytilanteesta. Tutkimustulokset kerättiin teemahaastattelun avulla. Kysymykset laadittiin teoriaosan sekä tutkijan omien havaintojen pohjalta. Haastattelukysymykset toimivat pohjana keskustelumaisille haastatteluille.
Kaikki haastateltavat kokivat, että ennakkoperintärekisteriin kuulumaton toimittaja tuottaa ylimääräistä työtä. Työtä syntyy kaikissa prosessin vaiheissa, ja suurin haitta tapauksilla on, että aikaa kuluu liikaa. Tapausten selvittämiseen kuluu aikaa työtehtävien lisäksi siksi, että ei olla aivan varmoja, kuinka kuuluu toimia. Tästä syystä ohjeen saaminen oli tärkeää. Tutkimuksen pohjalta todettiin, että yrityksessä pitää tästä lähtien aina ottaa yhteys tilauksen tehneeseen henkilöön. Tutkimuksessa todettiin myös, että toimintatapoja ei pystytä nopeuttamaan. Yrityksessä pitäisi keskittyä tapausten ennaltaehkäisyyn kertomalla tilaajille, että ennakkoperintärekisterin voimassaolo pitää tarkistaa aina, kun tehdään tilaus.