Musiikkioppilaitoksen markkinointi
Tretjakov, Kai (2014)
Tretjakov, Kai
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239606
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa, miten musiikkioppilaitoksen kannattaisi markkinoida toimintaansa. Opinnäytetyössä käsitellään markkinointia sekä perinteisen markkinoinnin näkökulmasta että sosiaalisen median hyödyntämisenä.
Opinnäytetyössä tutustutaan yksityisen ja kunnallisen musiikkioppilaitoksen nykytilaan. Työn käytännön esimerkkinä tarkastellaan Musiikkiopisto Concertoa ja sen kehittyvää markkinointia.
Optimaalisen markkinointitavan valitseminen on yksi musiikkioppilaitoksen menestymiseen vaikuttavista kriittisistä tekijöistä tuotteen ja sen hinnan lisäksi. Markkinointiin vaikuttavat sekä palvelun saatavuus asiakkaille että omien tilojen vuokrakustannukset.
Empiriaosuudessa tarkastellaan yleisesti musiikkioppilaitosten nykytilaa ja suunnitellaan Musiikkiopisto Concerton markkinointia. Opinnäytetyön markkinoinnin tarkastelu on rajattu koskemaan sekä perinteisen markkinoinnin että sosiaalisessa mediassa markkinoinnin vaikutusta. Opinnäytetyö on toteutettu kuvaamalla teoreettisia viitekehyksiä, selvittämällä ja analysoimalla musiikkiopiston markkinoinnin alku- ja nykytilaa ja lopuksi sekä kokoamalla johtopäätökset että tekemällä niiden perusteella toimenpide-ehdotuksia.
Opinnäytetyössä havaittiin, että internetissä tapahtuva sosiaalinen markkinointi on korvannut perinteistä lehtimainontaa musiikkioppilaitosten kohderyhmän markkinointikanavana.
Opinnäytetyössä tutustutaan yksityisen ja kunnallisen musiikkioppilaitoksen nykytilaan. Työn käytännön esimerkkinä tarkastellaan Musiikkiopisto Concertoa ja sen kehittyvää markkinointia.
Optimaalisen markkinointitavan valitseminen on yksi musiikkioppilaitoksen menestymiseen vaikuttavista kriittisistä tekijöistä tuotteen ja sen hinnan lisäksi. Markkinointiin vaikuttavat sekä palvelun saatavuus asiakkaille että omien tilojen vuokrakustannukset.
Empiriaosuudessa tarkastellaan yleisesti musiikkioppilaitosten nykytilaa ja suunnitellaan Musiikkiopisto Concerton markkinointia. Opinnäytetyön markkinoinnin tarkastelu on rajattu koskemaan sekä perinteisen markkinoinnin että sosiaalisessa mediassa markkinoinnin vaikutusta. Opinnäytetyö on toteutettu kuvaamalla teoreettisia viitekehyksiä, selvittämällä ja analysoimalla musiikkiopiston markkinoinnin alku- ja nykytilaa ja lopuksi sekä kokoamalla johtopäätökset että tekemällä niiden perusteella toimenpide-ehdotuksia.
Opinnäytetyössä havaittiin, että internetissä tapahtuva sosiaalinen markkinointi on korvannut perinteistä lehtimainontaa musiikkioppilaitosten kohderyhmän markkinointikanavana.