Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Lapsen vasu - yhteinen matka lapsen parhaaksi : Päiväkoti Tilkkutäkin varhaiskasvatuskeskustelulomakkeiden uudistaminen
Paju, Pauliina (2014)
Paju, Pauliina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168292
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on työnantajan ehdottama kehittämishanke, jonka tavoitteena oli uudistaa päiväkoti Tilkkutäkin käytössä olevia varhaiskasvatuskeskustelulomakkeita. Tavoitteena oli saada aikaan lomakkeet, jotka ovat henkilökunnan mielestä selkeämmät, helpommat täyttää, mielekkäämmät ja ottaa sisältöä mietittäessä entistä enemmän huomioon vanhempien mielipide.
Kehittämistehtävän avuksi laadittiin päiväkodin lasten vanhemmille ja päiväkodin henkilökunnalle kyselylomakkeet, joiden tarkoituksena oli kartoittaa vanhempien ja henkilökunnan toiveita varhaiskasvatuskeskustelulomakkeiden sisällöstä.
Kyselylomakkeiden tulosten mukaan vanhemmille oli tärkeää saada varhaiskasvatuskeskusteluissa tietoa siitä, miten lapsen arki päiväkodissa sujuu ja mitä lapsi päiväkodissa touhuilee. Vanhemmille oli tärkeää myös, että heillä oli rauhassa aikaa keskustella päiväkodin henkilökunnan kanssa lapsensa asioista. Vanhemmille oli myös tärkeää kuulla lapsen kehityksen tämän hetkinen tilanne. Henkilökunnan toiveet kyselylomakkeiden pohjalta olivat melko samansuuntaiset kuin vanhemmillakin. Henkilökunta piti tärkeänä, että varhaiskasvatuskeskusteluissa keskusteltaisiin lapsen arjen sujumisesta päiväkodissa sekä lapsen kehityksessä huomioon otettavista asioista. Henkilökunta piti myös tärkeänä, että varhaiskasvatuskeskusteluissa käytäisiin läpi lapsen vahvuuksia, mitkä ovat lapsen haasteet ja miten vanhempien kanssa yhdessä päästäisiin kyseisessä asiassa tavoitteeseen.
Haastavinta varhaiskasvatuskeskustelulomakkeiden kehittämisessä oli lomakkeiden sisällön tarkka pohtiminen. Mitkä olisivat ne oikeat kysymykset vanhemmille niin, että ne palvelisivat parhaiten kasvatuskumppanuutta? Entä, mitkä olisivat ne oikeat havainnoitavat asiat henkilökunnan lomakkeissa, jotta vanhemmat saisivat mahdolli-simman kattavan kuvan lapsensa arjesta päiväkodissa? Samalla lomakkeiden tulisi olla mielekkäät, selkeät ja helppokäyttöiset.
Suunnittelemiani ja uudistamiani lomakkeita tuli viisi, joista neljä on päiväkodin käytössä jatkuvasti. Yksi lomakkeista ei tule käyttöön ollenkaan. Noin neljän kuu-kauden käytön jälkeen saamassani arvioinnissa tuli joitakin muutosehdotuksia, mutta päiväkodin henkilökunnan mukaan, he ovat olleet kovin tyytyväisiä lomakkeisiin ja kiitollisia, että joku otti hoitaakseen heillä kauan mielessä olleen lomakkeiden uudistamisen.
Kehittämistehtävän avuksi laadittiin päiväkodin lasten vanhemmille ja päiväkodin henkilökunnalle kyselylomakkeet, joiden tarkoituksena oli kartoittaa vanhempien ja henkilökunnan toiveita varhaiskasvatuskeskustelulomakkeiden sisällöstä.
Kyselylomakkeiden tulosten mukaan vanhemmille oli tärkeää saada varhaiskasvatuskeskusteluissa tietoa siitä, miten lapsen arki päiväkodissa sujuu ja mitä lapsi päiväkodissa touhuilee. Vanhemmille oli tärkeää myös, että heillä oli rauhassa aikaa keskustella päiväkodin henkilökunnan kanssa lapsensa asioista. Vanhemmille oli myös tärkeää kuulla lapsen kehityksen tämän hetkinen tilanne. Henkilökunnan toiveet kyselylomakkeiden pohjalta olivat melko samansuuntaiset kuin vanhemmillakin. Henkilökunta piti tärkeänä, että varhaiskasvatuskeskusteluissa keskusteltaisiin lapsen arjen sujumisesta päiväkodissa sekä lapsen kehityksessä huomioon otettavista asioista. Henkilökunta piti myös tärkeänä, että varhaiskasvatuskeskusteluissa käytäisiin läpi lapsen vahvuuksia, mitkä ovat lapsen haasteet ja miten vanhempien kanssa yhdessä päästäisiin kyseisessä asiassa tavoitteeseen.
Haastavinta varhaiskasvatuskeskustelulomakkeiden kehittämisessä oli lomakkeiden sisällön tarkka pohtiminen. Mitkä olisivat ne oikeat kysymykset vanhemmille niin, että ne palvelisivat parhaiten kasvatuskumppanuutta? Entä, mitkä olisivat ne oikeat havainnoitavat asiat henkilökunnan lomakkeissa, jotta vanhemmat saisivat mahdolli-simman kattavan kuvan lapsensa arjesta päiväkodissa? Samalla lomakkeiden tulisi olla mielekkäät, selkeät ja helppokäyttöiset.
Suunnittelemiani ja uudistamiani lomakkeita tuli viisi, joista neljä on päiväkodin käytössä jatkuvasti. Yksi lomakkeista ei tule käyttöön ollenkaan. Noin neljän kuu-kauden käytön jälkeen saamassani arvioinnissa tuli joitakin muutosehdotuksia, mutta päiväkodin henkilökunnan mukaan, he ovat olleet kovin tyytyväisiä lomakkeisiin ja kiitollisia, että joku otti hoitaakseen heillä kauan mielessä olleen lomakkeiden uudistamisen.