Hard surface -tekniikat Zbrushissa
Koppström, Juha (2014)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147939
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, miten Zbrushissa onnistuu hard surface -mallien rakentaminen. Vertailen myös sitä perinteiseen mallinnustapaan ja pohdin itse hard surface -mallin määrittelemistä.
Projektiosuudessa mallinnan harjoituksena futuristisen asemallin, jossa käyn läpi eri työvaiheet ja mietin miten käytin Zbrushin ominaisuuksia hyväksi sen teossa eri vaiheissa. Samalla käyn myös läpi työkaluja ja tekniikoita kuten Dynamesh, SliceCurve, Planarbrush, Zremesher ja mietin miten ne eroavat perinteisistä metodeista. Pohdin myös jonkin verran niiden hyviä ja huonoja puolia ja esittelen vaihtoehtoisia tapoja käyttää niitä.
Tämän työn tavoitteena ei ole olla tarkka mallinnusohje, vaan pyrkiä näyttämään mitkä Zbrushin työkalut ovat hyödyllisiä hard surface -mallinnuksessa ja avata niiden käyttötapoja.
Projektiosuudessa mallinnan harjoituksena futuristisen asemallin, jossa käyn läpi eri työvaiheet ja mietin miten käytin Zbrushin ominaisuuksia hyväksi sen teossa eri vaiheissa. Samalla käyn myös läpi työkaluja ja tekniikoita kuten Dynamesh, SliceCurve, Planarbrush, Zremesher ja mietin miten ne eroavat perinteisistä metodeista. Pohdin myös jonkin verran niiden hyviä ja huonoja puolia ja esittelen vaihtoehtoisia tapoja käyttää niitä.
Tämän työn tavoitteena ei ole olla tarkka mallinnusohje, vaan pyrkiä näyttämään mitkä Zbrushin työkalut ovat hyödyllisiä hard surface -mallinnuksessa ja avata niiden käyttötapoja.