Asiakkaiden tyytyväisyys Rauman päihdeklinikan päivystysvastaanottoon
Huhtala, Emilia (2014)
Huhtala, Emilia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137553
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia asiakkaiden tyytyväisyyttä Rauman päihdeklinikan päivystysvastaanottoon. Tarkoituksena oli selvittää 1) minkä syiden takia asiakkaat olivat hakeutuneet päihdeklinikalle ja millaista apua hakemaan sekä 2) kuinka tyytyväisiä asiakkaat olivat henkilökunnan suhtautumiseen ja saamaansa apuun ja tietoon. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Tutkimus toteutettiin kevään 2014 aikana. Palautettuja ja hyväksyttyjä vastauksia saatiin yhteensä 19 kappaletta.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa tarkasteltiin päihteiden ongelmakäyttöä ja väärinkäyttöä sekä päihteiden käyttöä Suomessa. Lisäksi kerrottiin Suomen päihdehuoltojärjestelmästä ja Rauman päihdepalveluista yleisesti sekä tarkemmin Rauman päihdeklinikan toiminnasta. Teoreettisessa osuudessa kuvattiin myös laadukasta ja hyvää asiakastyötä sekä lähtökohtia asiakkaan kohtaamiseen päihdepalveluissa.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa kerrottiin tutkimuksen tarkoituksesta, tutkimusmenetelmästä sekä tutkimuksen toteutuksen vaiheista. Tutkimusosuus piti sisällään myös tutkimuksesta saadut tulokset sekä yhteenvedon ja johtopäätökset.
Tutkimuksen tulosten mukaan asiakkaat olivat tyytyväisiä saamaansa palveluun. Lähes kaikki kyselyyn vastanneista olivat tulleet päihdeklinikalle oman alkoholin käytön vuoksi. Päihdeklinikalle hakeutumisen syyt vaihtelivat ja useiden vastaajien toiveena oli saada apua monin eri tavoin, kuten katkaisuhoidon ja keskusteluavun muodossa. Tulosten mukaan asiakkaat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä saamaansa palveluun. Kyselyyn vastanneista lähes kaikki olivat tyytyväisiä sekä henkilökunnan suhtautumiseen että saamaansa apuun ja tietoon. Vähäisen vastausmäärän vuoksi tutkimuksesta saadut tulokset eivät ole yleistettävissä laajemmalla mittakaavalla.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa tarkasteltiin päihteiden ongelmakäyttöä ja väärinkäyttöä sekä päihteiden käyttöä Suomessa. Lisäksi kerrottiin Suomen päihdehuoltojärjestelmästä ja Rauman päihdepalveluista yleisesti sekä tarkemmin Rauman päihdeklinikan toiminnasta. Teoreettisessa osuudessa kuvattiin myös laadukasta ja hyvää asiakastyötä sekä lähtökohtia asiakkaan kohtaamiseen päihdepalveluissa.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa kerrottiin tutkimuksen tarkoituksesta, tutkimusmenetelmästä sekä tutkimuksen toteutuksen vaiheista. Tutkimusosuus piti sisällään myös tutkimuksesta saadut tulokset sekä yhteenvedon ja johtopäätökset.
Tutkimuksen tulosten mukaan asiakkaat olivat tyytyväisiä saamaansa palveluun. Lähes kaikki kyselyyn vastanneista olivat tulleet päihdeklinikalle oman alkoholin käytön vuoksi. Päihdeklinikalle hakeutumisen syyt vaihtelivat ja useiden vastaajien toiveena oli saada apua monin eri tavoin, kuten katkaisuhoidon ja keskusteluavun muodossa. Tulosten mukaan asiakkaat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä saamaansa palveluun. Kyselyyn vastanneista lähes kaikki olivat tyytyväisiä sekä henkilökunnan suhtautumiseen että saamaansa apuun ja tietoon. Vähäisen vastausmäärän vuoksi tutkimuksesta saadut tulokset eivät ole yleistettävissä laajemmalla mittakaavalla.