MERKITYKSELLISYYS MENI METSÄÄN : Kansalaisopiston teatteriryhmän ryhmälähtöinen esitysprosessi
Seppelvirta, Jenna (2014)
Seppelvirta, Jenna
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405107046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405107046
Tiivistelmä
Tämä on fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella toteutettu opinnäytetyö. Tutkimuskohteenani olivat merkityksellisyyden kokemukset esitysprosessiin osallistuville. Toteutin tutkimuksen tekemällä huomioita ohjaamastani ryhmästä ja havainnoimalla sen toimintaa ajalla 2012-2013.
Aineistona käytin omia oppimispäiväkirjamerkintöjäni tuolta ajalta ja osallistujien kommentteja. Analysoinnin apuna käytin teoksia jotka käsittelivät erilaisia ryhmän ohjaustilanteita.
Opinnäytetyöni kuvaa harjoituskauden vaiheita ja analysoi sitä miten merkityksellistä harjoitusprosessissa tapahtuneet asiat olivat ryhmään osallistuville ja minulle itselleni ohjaajana. Kuvaan myös mitkä asiat estivät merkityksellisyyden kokemuksen syntyä ja mitkä edesauttoivat sitä.
Tutkimukseni tuli siihen tulokseen että, asiat jotka edistävät merkityksellisyyden syntyä ovat samat kuin ne, mitkä tekevät ryhmästä toimivan. Merkityksellisyyden kokemuksien tiellä on usein puutteellinen ohjaus ja huonosti toimiva ryhmä. Joskin ryhmän muuttaminen paremmin toimivaksi ja merkityksellisyyden kokemukset mahdollistavaksi, ei ole aina pelkästään ohjaajan käsissä. Joskus ryhmän sisäiset ristiriidat ovat liian vaikeita yksin ohjaajan ratkaistavaksi.
Tämä opinnäytetyön kirjoittaminen on lisännyt tietämystäni merkityksellisyyden eri rakenteista ja kehittänyt minua paremmaksi teatteri-ilmaisun ohjaajaksi.
Aineistona käytin omia oppimispäiväkirjamerkintöjäni tuolta ajalta ja osallistujien kommentteja. Analysoinnin apuna käytin teoksia jotka käsittelivät erilaisia ryhmän ohjaustilanteita.
Opinnäytetyöni kuvaa harjoituskauden vaiheita ja analysoi sitä miten merkityksellistä harjoitusprosessissa tapahtuneet asiat olivat ryhmään osallistuville ja minulle itselleni ohjaajana. Kuvaan myös mitkä asiat estivät merkityksellisyyden kokemuksen syntyä ja mitkä edesauttoivat sitä.
Tutkimukseni tuli siihen tulokseen että, asiat jotka edistävät merkityksellisyyden syntyä ovat samat kuin ne, mitkä tekevät ryhmästä toimivan. Merkityksellisyyden kokemuksien tiellä on usein puutteellinen ohjaus ja huonosti toimiva ryhmä. Joskin ryhmän muuttaminen paremmin toimivaksi ja merkityksellisyyden kokemukset mahdollistavaksi, ei ole aina pelkästään ohjaajan käsissä. Joskus ryhmän sisäiset ristiriidat ovat liian vaikeita yksin ohjaajan ratkaistavaksi.
Tämä opinnäytetyön kirjoittaminen on lisännyt tietämystäni merkityksellisyyden eri rakenteista ja kehittänyt minua paremmaksi teatteri-ilmaisun ohjaajaksi.