Vapaaehtoistyöntekijän motivaatio ja sisäinen markkinointi Kajaanin SPR:ssä
Suutari, Jarkko (2014)
Suutari, Jarkko
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086469
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086469
Tiivistelmä
Opinnäytteen tarkoituksena oli selvittää Suomen Punaisen Ristin Kajaanin yksikön vapaaehtoisten motivaatiota ja tyytyväisyyttä organisaation toimintaan, sekä sisäisen markkinoinnin onnistumista. Opinnäyte oli Kajaanin yksikön toimeksianto.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista menetelmää eli määrällistä tutkimusta. Tiedonkeruumenetelmä oli kirjekysely. Kyselyssä hyödynnettiin ei-kaupallisen organisaation toimenpiteitä, motivaation muodostumiseen liittyviä teorioita, palkitsemista, sisäistä markkinointia ja markkinointitutkimuksen suunnittelua.
Tutkimustulokset osoittivat, että vapaaehtoiset eivät ole motivoituneita ja sisäinen markkinointi on puutteellista. Esimerkiksi tiedottaminen ja ensiapukoulutus kaipaavat korjauksia.
Johtopäätöksenä todettiin, että yksikön toimintamalli tarvitsee paljon remonttia, ja nuoria vapaaehtoisia. Kehittämisideoita olivat seuraavat: vapaaehtoisten omien verkostojen hyödyntäminen, lehtiartikkelit, koulutuksen- ja tiedottamisen lisääminen. Tulevaisuudessa tällaiset tutkimukset kannattaa suorittaa sähköisesti tai henkilöhaastattelulla paremman vastausprosentin kannalta
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista menetelmää eli määrällistä tutkimusta. Tiedonkeruumenetelmä oli kirjekysely. Kyselyssä hyödynnettiin ei-kaupallisen organisaation toimenpiteitä, motivaation muodostumiseen liittyviä teorioita, palkitsemista, sisäistä markkinointia ja markkinointitutkimuksen suunnittelua.
Tutkimustulokset osoittivat, että vapaaehtoiset eivät ole motivoituneita ja sisäinen markkinointi on puutteellista. Esimerkiksi tiedottaminen ja ensiapukoulutus kaipaavat korjauksia.
Johtopäätöksenä todettiin, että yksikön toimintamalli tarvitsee paljon remonttia, ja nuoria vapaaehtoisia. Kehittämisideoita olivat seuraavat: vapaaehtoisten omien verkostojen hyödyntäminen, lehtiartikkelit, koulutuksen- ja tiedottamisen lisääminen. Tulevaisuudessa tällaiset tutkimukset kannattaa suorittaa sähköisesti tai henkilöhaastattelulla paremman vastausprosentin kannalta