Perehdytysopas : Raha-automaattiyhdistyksen asiakasreskontra
Jaakkola, Jenni (2014)
Jaakkola, Jenni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076357
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli laatia perehdyttämisopas Ray:n asiakasreskontran tehtävistä. Asiakasreskontra vastaa Ray:n pelitoiminnasta kertyneiden rahavarojen kotiuttamisesta sekä sijoituspaikkaosuuksien maksamisesta kumppaneille. Asiakasreskontrassa ei ollut olemassa olevaa perehdytysmateriaalia, joten työlle oli tarve.
Opinnäyte on toiminnallinen opinnäyte, joka sisältää raporttiosuuden sekä asiakasreskontran käyttöön jäävän perehdytysoppaan. Perehdytysopas on tehty luottamuksellisesti ja se jää näin ollen julkaisematta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia kattava ja käyttökelpoinen perehdyttämisopas uuden henkilön perehdyttämiseen, jota myös olemassa oleva henkilökunta voisi hyödyntää. Opas laadittiin tukeutuen perehdyttämistä käsittelevään teoriaan ja lainsäädäntöön, jonka lähteenä oli aihetta käsittelevä kirjallisuus, artikkelit sekä kokemukset perehdyttämisestä.
Opinnäytetyön raporttiosuus käsittelee perehdyttämistä koskevaa teoriaa ja pyrkii sen avulla vastaamaan perehdyttämistä koskeviin kysymyksiin. Raportissa käsitellään perehdyttämistä kahdessa osassa. Ensimmäinen osa on perehdyttäminen, jossa käydään läpi perehdyttämistä yleisellä tasolla keskittyen perehdyttämisen hyötyihin, lähtökohtiin, tavoitteisiin ja tehtäviin sekä perehdyttämistä ohjaavaan lainsäädäntöön. Toinen osa on perehdyttäminen käytännössä, jossa käsitellään perehdyttämisprosessin etenemistä ja toteutusta käytännössä keskittyen perehdyttämisen tapoihin sekä henkilöihin, jotka ovat osallisina perehdyttämisprosessissa.
Lopputuloksena syntyi perehdytysopas, joka on helposti päivitettävissä ja räätälöitävissä uuden työntekijä tarpeiden mukaan ja jossa kerrotaan olennaisimmat asiat organisaatiosta, työsuhteesta, työvälineistä sekä työtehtävistä. Oppaan käyttökelpoisuutta voidaan tulevai-suudessa parantaa lisäämällä liitteeksi tapauskohtaisia esimerkkejä uudelle työntekijälle vastaan tulevista erikoistilanteista. Perehdytysopas on nykyisessäkin muodossa hyödyllinen työkalu.
Opinnäyte on toiminnallinen opinnäyte, joka sisältää raporttiosuuden sekä asiakasreskontran käyttöön jäävän perehdytysoppaan. Perehdytysopas on tehty luottamuksellisesti ja se jää näin ollen julkaisematta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia kattava ja käyttökelpoinen perehdyttämisopas uuden henkilön perehdyttämiseen, jota myös olemassa oleva henkilökunta voisi hyödyntää. Opas laadittiin tukeutuen perehdyttämistä käsittelevään teoriaan ja lainsäädäntöön, jonka lähteenä oli aihetta käsittelevä kirjallisuus, artikkelit sekä kokemukset perehdyttämisestä.
Opinnäytetyön raporttiosuus käsittelee perehdyttämistä koskevaa teoriaa ja pyrkii sen avulla vastaamaan perehdyttämistä koskeviin kysymyksiin. Raportissa käsitellään perehdyttämistä kahdessa osassa. Ensimmäinen osa on perehdyttäminen, jossa käydään läpi perehdyttämistä yleisellä tasolla keskittyen perehdyttämisen hyötyihin, lähtökohtiin, tavoitteisiin ja tehtäviin sekä perehdyttämistä ohjaavaan lainsäädäntöön. Toinen osa on perehdyttäminen käytännössä, jossa käsitellään perehdyttämisprosessin etenemistä ja toteutusta käytännössä keskittyen perehdyttämisen tapoihin sekä henkilöihin, jotka ovat osallisina perehdyttämisprosessissa.
Lopputuloksena syntyi perehdytysopas, joka on helposti päivitettävissä ja räätälöitävissä uuden työntekijä tarpeiden mukaan ja jossa kerrotaan olennaisimmat asiat organisaatiosta, työsuhteesta, työvälineistä sekä työtehtävistä. Oppaan käyttökelpoisuutta voidaan tulevai-suudessa parantaa lisäämällä liitteeksi tapauskohtaisia esimerkkejä uudelle työntekijälle vastaan tulevista erikoistilanteista. Perehdytysopas on nykyisessäkin muodossa hyödyllinen työkalu.