LASTEN KOKEMUKSIA SEITSEMÄN MINUUTTIA SADULLE - MENETELMÄSTÄ
Olkkonen, Reetta (2014)
Olkkonen, Reetta
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404244817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404244817
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aihe on lasten kokemukset Seitsemän minuuttia sadulle – menetelmästä. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Peruspalvelukuntayhtymä Kallion kahden päiväkodin kanssa. Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelmänä oli lasten ryhmähaastattelu. Haastateltavat lapset olivat esikouluikäisiä ja haastateltavia oli yhteensä 16.
Tutkimuksen tarkoituksena oli saada päiväkodeille tietoa siitä, miten lapset olivat kokeneet Seitsemän minuuttia sadulle – menetelmän toteuttamisen kotona ja päivähoidossa. Toiveena oli myös, että Seitsemän minuuttia sadulle – menetelmä tulisi parempaan tietoisuuteen Kallion alueen päiväkodeissa. Teoriaosuudessa käsiteltiin lapsen kielen kehityksen tukemista, Seitsemän minuuttia sadulle – menetelmää ja kasvatuskumppanuuden merkitystä satumenetelmän toteuttamisessa.
Tutkimuksen tulokset on nostettu esiin teemoittelun avulla. Tuloksista selviää lasten muistikuvat saduista, kokemukset menetelmän toteuttamisesta kotona ja päivähoidossa sekä mielipiteet Seitsemän minuuttia sadulle – menetelmästä. Lasten kokemukset ja mielipiteet satumenetelmästä olivat suurilta osin positiivisia.
Tutkimuksen tarkoituksena oli saada päiväkodeille tietoa siitä, miten lapset olivat kokeneet Seitsemän minuuttia sadulle – menetelmän toteuttamisen kotona ja päivähoidossa. Toiveena oli myös, että Seitsemän minuuttia sadulle – menetelmä tulisi parempaan tietoisuuteen Kallion alueen päiväkodeissa. Teoriaosuudessa käsiteltiin lapsen kielen kehityksen tukemista, Seitsemän minuuttia sadulle – menetelmää ja kasvatuskumppanuuden merkitystä satumenetelmän toteuttamisessa.
Tutkimuksen tulokset on nostettu esiin teemoittelun avulla. Tuloksista selviää lasten muistikuvat saduista, kokemukset menetelmän toteuttamisesta kotona ja päivähoidossa sekä mielipiteet Seitsemän minuuttia sadulle – menetelmästä. Lasten kokemukset ja mielipiteet satumenetelmästä olivat suurilta osin positiivisia.