Vieraalla maalla : kokemuksia draamatyöskentelystä osana maahanmuuttajanuorten perusopetukseen valmistavaa opetusta
Leppänen, Matilda (2014)
Leppänen, Matilda
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404244812
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404244812
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee teatteri-ilmaisun ohjaajan työtä maahanmuuttajanuorten perusopetukseen valmistavassa opetuksessa. Tutkimuksessa käytettiin draamatyöskentelyä uuden kielen oppimisen tukena. Kielen oppimisen lisäksi toiminnan tavoitteena oli rohkaista oppilaiden itseilmaisua ja vahvistaa heidän itsetuntoaan.
Tämän hankkeistetun opinnäytetyön toiminnallinen osuus sijoittui vuoden 2014 alkuun. Osuus koostui kymmenestä teatteri-ilmaisun ohjaaja -opiskelijan ohjaamasta draama-työskentelykerrasta. Yhteistyötahona toimi Tampereella sijaitseva Etelä-Hervannan koulu ja tutkimuksen kohderyhmä oli yläkouluikäisten maahanmuuttajien valmistavan opetuksen ryhmä.
Tutkimuksen muoto on laadullinen tapaustutkimus, jossa opinnäytetyöntekijä tutkii kohderyhmää ja ohjaajan toimintaa monikulttuurisessa oppimisympäristössä. Toiminnan aikana opinnäytetyöntekijä koki merkittäväksi yhteistoiminnan ja draamatyöskentelyn kautta syntyneen vuorovaikutuksen tilan ryhmän ja ohjaajan välille. Yhteisen kielen vähäisyys toi haastetta vuorovaikutukseen. Draamatyöskentelyn avulla oli mahdollista luoda toimintaa, jossa sanallinen viestintä ei ollut ainoa ilmaisun keino.
Tutkijan näkökulmasta tämän opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä opinnäytetyöntekijän ammattitaitoa ja valmiuksia toimia monikulttuurisessa työympäristössä. Tutkimuksen kautta draamatyöskentely työmuotona ja toimintaympäristönä koettiin hyödylliseksi maahanmuuttajanuorten kotoutumisprosessissa.
Tämän hankkeistetun opinnäytetyön toiminnallinen osuus sijoittui vuoden 2014 alkuun. Osuus koostui kymmenestä teatteri-ilmaisun ohjaaja -opiskelijan ohjaamasta draama-työskentelykerrasta. Yhteistyötahona toimi Tampereella sijaitseva Etelä-Hervannan koulu ja tutkimuksen kohderyhmä oli yläkouluikäisten maahanmuuttajien valmistavan opetuksen ryhmä.
Tutkimuksen muoto on laadullinen tapaustutkimus, jossa opinnäytetyöntekijä tutkii kohderyhmää ja ohjaajan toimintaa monikulttuurisessa oppimisympäristössä. Toiminnan aikana opinnäytetyöntekijä koki merkittäväksi yhteistoiminnan ja draamatyöskentelyn kautta syntyneen vuorovaikutuksen tilan ryhmän ja ohjaajan välille. Yhteisen kielen vähäisyys toi haastetta vuorovaikutukseen. Draamatyöskentelyn avulla oli mahdollista luoda toimintaa, jossa sanallinen viestintä ei ollut ainoa ilmaisun keino.
Tutkijan näkökulmasta tämän opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä opinnäytetyöntekijän ammattitaitoa ja valmiuksia toimia monikulttuurisessa työympäristössä. Tutkimuksen kautta draamatyöskentely työmuotona ja toimintaympäristönä koettiin hyödylliseksi maahanmuuttajanuorten kotoutumisprosessissa.