"Hyvät tarjoilut ja freesit naiset" : Päihdetaustaisten jyväskyläläisten kokemuksia kristillisestä päihdetyöstä
Lamberg, Hanna (2014)
Lamberg, Hanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234728
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Lamberg, Hanna. Hyvät tarjoilut ja freesit naiset. Päihdetaustaisten jyväskyläläisten kokemuksia kristillisestä päihdetyöstä. Opinnäytetyö, kevät 2014, 58 s. ja liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu Pieksämäki, Sosiaalialan muuntokoulutus, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, Sosionomi (AMK)+ diakonin virkakelpoisuus.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa millaisia, osallistumiskokemuksia Jyväskyläläisillä päihdetaustaisilla ihmisillä on kristillisestä päihdetyöstä sekä millaisena vastaajat ovat kokeneet osallistumisensa päihdetyöhön sekä mitkä ovat toiveet ja tarpeet kristilliselle päihdetyölle.
Tutkimus toteutettiin lomakkeella, jossa oli strukturoituja kysymyksiä, sekamuotoisia kysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Aineisto kerättiin Jyväskylästä kolmen päihdetaustaisille tarkoitetun päiväkeskuksen asiakkailta sekä kahden ryhmän, AA- anonyymit alkoholistit ja NA Nimettömät narkomaanit osallistujilta. Aineisto kerättiin keväällä 2013 lomakkeella ja vastauksia saatiin 50 kappaletta. Vastaajien taustatiedoista kävi ilmi päihdetaustaisten uskovan Jumalaan ja Jeesukseen, niin kuin kristinuskossa opetetaan, yli puolet valtaväestöä useammin. Kristillisyys nähtiin kiinnostavana ja tärkeänä voimavarana vastanneille. Kristillisyyden hyvä jaoteltiin kristittyjen ja Jumalan tuottamaan hyvään. Negatiivisina asioina nähtiin seurakuntiin ja niiden jäseniin kohdistuvat asiat.
Tutkimustulokset osoittivat, että lähes kaikki olivat osallistuneet kristilliseen päihdetyöhön. Suosituimpia osallistumismuotoja olivat päiväkeskuskäynnit ja keskustelut kristillisen tahon kanssa. Isolle osalle vastanneista kristillinen päihdetyö oli tuonut elämän jotain positiivista, mutta osalle osallistuminen oli muuttanut käsitystä päihdetyöhön negatiivisemmaksi. Eniten tulevaisuudessa haluttiin osallistua vapaaehtois- ja vertaistoimintaan muiden päihdetaustaisten hyväksi. Kaikkiin muihin toimintoihin haluttiin osallistua tulevaisuudessa vähemmän, kuin niihin oli tähän asti osallistuttu.
Isolle osalle vastaajista päihdetyön merkitys oli sosiaalinen, seuraavaksi tuli hengellinen merkitys ja viimeisenä aineellinen merkitys. Lähes kaikki toivoivat kristillisen päihdetyön olevan raittiuteen pyrkivää. Erillistoimintaa huumetaustaisille toivoi neljännes vastanneista.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että vapaaehtois- ja vertaistoiminnalla on hyvä maine. Vastaajilla oli siitä hyviä kokemuksia muiden kertomana tai he olivat saaneet itse apua työn kautta ja haluavat nyt auttaa muita. Haasteena onkin saada kristillisen päihdetyön vapaaehtois- ja vertaistoiminta sellaiseksi, että siihen on mahdollisimman monelle helppo tulla mukaan. Työssä tulisi huomioida työn kohteen, mutta myös vapaaehtoistyöntekijän tarpeet.
Kristillisen päihdetyön menetelmät ja kristillisyyden käytännön toteutus tunnetaan huonosti. Tieto helpottaisi asiakkaiden sitoutumista ja poistaisi ennakkoluuloja työstä. Aatteettoman päihdetyön tekijöille tieto lisäisi mahdollisuuksia ohjata työn piiriin uusia asiakkaita.
Asiasanat: kristillinen päihdetyö, päihdetyö, päihteet, päihdetaustainen, vapaaehtoistyö, vertaistyö
Lamberg, Hanna. Hyvät tarjoilut ja freesit naiset. Päihdetaustaisten jyväskyläläisten kokemuksia kristillisestä päihdetyöstä. Opinnäytetyö, kevät 2014, 58 s. ja liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu Pieksämäki, Sosiaalialan muuntokoulutus, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, Sosionomi (AMK)+ diakonin virkakelpoisuus.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa millaisia, osallistumiskokemuksia Jyväskyläläisillä päihdetaustaisilla ihmisillä on kristillisestä päihdetyöstä sekä millaisena vastaajat ovat kokeneet osallistumisensa päihdetyöhön sekä mitkä ovat toiveet ja tarpeet kristilliselle päihdetyölle.
Tutkimus toteutettiin lomakkeella, jossa oli strukturoituja kysymyksiä, sekamuotoisia kysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Aineisto kerättiin Jyväskylästä kolmen päihdetaustaisille tarkoitetun päiväkeskuksen asiakkailta sekä kahden ryhmän, AA- anonyymit alkoholistit ja NA Nimettömät narkomaanit osallistujilta. Aineisto kerättiin keväällä 2013 lomakkeella ja vastauksia saatiin 50 kappaletta. Vastaajien taustatiedoista kävi ilmi päihdetaustaisten uskovan Jumalaan ja Jeesukseen, niin kuin kristinuskossa opetetaan, yli puolet valtaväestöä useammin. Kristillisyys nähtiin kiinnostavana ja tärkeänä voimavarana vastanneille. Kristillisyyden hyvä jaoteltiin kristittyjen ja Jumalan tuottamaan hyvään. Negatiivisina asioina nähtiin seurakuntiin ja niiden jäseniin kohdistuvat asiat.
Tutkimustulokset osoittivat, että lähes kaikki olivat osallistuneet kristilliseen päihdetyöhön. Suosituimpia osallistumismuotoja olivat päiväkeskuskäynnit ja keskustelut kristillisen tahon kanssa. Isolle osalle vastanneista kristillinen päihdetyö oli tuonut elämän jotain positiivista, mutta osalle osallistuminen oli muuttanut käsitystä päihdetyöhön negatiivisemmaksi. Eniten tulevaisuudessa haluttiin osallistua vapaaehtois- ja vertaistoimintaan muiden päihdetaustaisten hyväksi. Kaikkiin muihin toimintoihin haluttiin osallistua tulevaisuudessa vähemmän, kuin niihin oli tähän asti osallistuttu.
Isolle osalle vastaajista päihdetyön merkitys oli sosiaalinen, seuraavaksi tuli hengellinen merkitys ja viimeisenä aineellinen merkitys. Lähes kaikki toivoivat kristillisen päihdetyön olevan raittiuteen pyrkivää. Erillistoimintaa huumetaustaisille toivoi neljännes vastanneista.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että vapaaehtois- ja vertaistoiminnalla on hyvä maine. Vastaajilla oli siitä hyviä kokemuksia muiden kertomana tai he olivat saaneet itse apua työn kautta ja haluavat nyt auttaa muita. Haasteena onkin saada kristillisen päihdetyön vapaaehtois- ja vertaistoiminta sellaiseksi, että siihen on mahdollisimman monelle helppo tulla mukaan. Työssä tulisi huomioida työn kohteen, mutta myös vapaaehtoistyöntekijän tarpeet.
Kristillisen päihdetyön menetelmät ja kristillisyyden käytännön toteutus tunnetaan huonosti. Tieto helpottaisi asiakkaiden sitoutumista ja poistaisi ennakkoluuloja työstä. Aatteettoman päihdetyön tekijöille tieto lisäisi mahdollisuuksia ohjata työn piiriin uusia asiakkaita.
Asiasanat: kristillinen päihdetyö, päihdetyö, päihteet, päihdetaustainen, vapaaehtoistyö, vertaistyö