Henkilöstöprosessien vaikutus sitoutumiseen asiantuntijaorganisaatiossa
Häggström, Synneve; Mykkänen, Marika (2014)
Häggström, Synneve
Mykkänen, Marika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404013730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404013730
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten henkilöstöprosessit vaikuttavat työntekijöiden sitoutumiseen asiantuntijaorganisaatiossa. Opinnäytetyö tehtiin julkishallinnon organisaatiolle, jolla on asiantuntijoita oikeus- ja yhteiskuntajärjestyksen hoitamisesta. Opinnäytetyön aihe oli ajankohtainen, sillä organisaatio koki suuria organisaatiomuutoksia, jotka vaikuttivat myös henkilöstöprosesseihin.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin ensin henkilöstöprosesseja. Opinnäytetyön tutkimuksen kannalta oleellisimmiksi henkilöstöprosesseiksi valikoituivat rekrytointi, perehdyttäminen, palkkaus ja palkitseminen, osaamisen kehittäminen sekä kehityskeskustelu. Sitoutumisen lajia on monenlaista. Teoreettisessa viitekehyksessä sitoutumista tutkittiin tunnetilojen kautta, sillä tunnetilat vaikuttavat työntekijöiden sitoutumiseen. Sitoutumista käsiteltiin ilmapiirin, stressin, motivaation ja luottamuksen kautta. Teoriaosuuden oli tarkoitus tukea tutkimusta ja sen avulla pyrittiin etsimään alustava käsitys, mitkä henkilöstöprosessit ja tunnetilat ovat yhteydessä toisiinsa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Tiedonhankinnan strategiaksi valittiin fenomenografia, jonka avulla pyrittiin ymmärtämään henkilöiden käsityksiä ilmiöstä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina syksyllä 2013. Analysointitavaksi valikoitui teemoittelu, joka soveltuu hyvin analysointitavaksi, kun aineisto on kerätty teemahaastattelumenetelmää käyttäen.
Tutkimustuloksissa havaittiin yhtenäisyyksiä henkilöstöprosessien ja sitoutumisen välillä. Toimipisteessä pidempään olleet työntekijät ottavat uudet työntekijät hyvin vastaan ja neuvovat heitä. Hyvä ilmapiiri ja luottamus muita työntekijöitä kohtaan sitouttaa perehdyttämistilanteessa. Palkitsevaksi koettiin toimipisteessä vallitseva hyvä ilmapiiri ja yhteishenki. Näiden lisäksi palkitseminen motivoi haastateltavia. Koulutusmahdollisuuksien antaminen ja mahdollisuus vaihtaa tehtävästä toiseen koetaan myös motivaatiota lisäävänä tekijänä. Kehityskeskustelujen kohdalla esiin nousi se, että haastateltavien luottamus omaa esimiestä kohtaan nousi kehityskeskusteluiden avulla. Rekrytointi oli näin ollen ainut henkilöstöprosessi, jolla ei havaittu olevan merkitystä työntekijöiden sitoutumiseen.
Teoreettisesta viitekehyksestä ja tutkimuksen tuloksista löytyi molemmista yhtenäisyyksiä henkilöstöprosessien ja tunnetilojen väliltä. Johtopäätöksenä voitiin todeta, että henkilöstöprosesseilla on vaikutusta ihmisten tunnetiloihin ja sitä kautta sitoutumiseen.
Organisaatiossa vallitsevat muutokset ovat vaikuttaneet toimipisteen henkilöstöprosesseihin ja heikentäneet työntekijöiden sitoutumista. Kehittämisehdotuksena ehdotettiin viestinnän parantamista muutostilanteissa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin ensin henkilöstöprosesseja. Opinnäytetyön tutkimuksen kannalta oleellisimmiksi henkilöstöprosesseiksi valikoituivat rekrytointi, perehdyttäminen, palkkaus ja palkitseminen, osaamisen kehittäminen sekä kehityskeskustelu. Sitoutumisen lajia on monenlaista. Teoreettisessa viitekehyksessä sitoutumista tutkittiin tunnetilojen kautta, sillä tunnetilat vaikuttavat työntekijöiden sitoutumiseen. Sitoutumista käsiteltiin ilmapiirin, stressin, motivaation ja luottamuksen kautta. Teoriaosuuden oli tarkoitus tukea tutkimusta ja sen avulla pyrittiin etsimään alustava käsitys, mitkä henkilöstöprosessit ja tunnetilat ovat yhteydessä toisiinsa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Tiedonhankinnan strategiaksi valittiin fenomenografia, jonka avulla pyrittiin ymmärtämään henkilöiden käsityksiä ilmiöstä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina syksyllä 2013. Analysointitavaksi valikoitui teemoittelu, joka soveltuu hyvin analysointitavaksi, kun aineisto on kerätty teemahaastattelumenetelmää käyttäen.
Tutkimustuloksissa havaittiin yhtenäisyyksiä henkilöstöprosessien ja sitoutumisen välillä. Toimipisteessä pidempään olleet työntekijät ottavat uudet työntekijät hyvin vastaan ja neuvovat heitä. Hyvä ilmapiiri ja luottamus muita työntekijöitä kohtaan sitouttaa perehdyttämistilanteessa. Palkitsevaksi koettiin toimipisteessä vallitseva hyvä ilmapiiri ja yhteishenki. Näiden lisäksi palkitseminen motivoi haastateltavia. Koulutusmahdollisuuksien antaminen ja mahdollisuus vaihtaa tehtävästä toiseen koetaan myös motivaatiota lisäävänä tekijänä. Kehityskeskustelujen kohdalla esiin nousi se, että haastateltavien luottamus omaa esimiestä kohtaan nousi kehityskeskusteluiden avulla. Rekrytointi oli näin ollen ainut henkilöstöprosessi, jolla ei havaittu olevan merkitystä työntekijöiden sitoutumiseen.
Teoreettisesta viitekehyksestä ja tutkimuksen tuloksista löytyi molemmista yhtenäisyyksiä henkilöstöprosessien ja tunnetilojen väliltä. Johtopäätöksenä voitiin todeta, että henkilöstöprosesseilla on vaikutusta ihmisten tunnetiloihin ja sitä kautta sitoutumiseen.
Organisaatiossa vallitsevat muutokset ovat vaikuttaneet toimipisteen henkilöstöprosesseihin ja heikentäneet työntekijöiden sitoutumista. Kehittämisehdotuksena ehdotettiin viestinnän parantamista muutostilanteissa.