Systemaattinen kirjallisuuskatsaus alle kouluikäisten lasten nukkumiseen liittyvistä ongelmista ja niiden hoitomenetelmistä
Myöhänen, Susanna; Sorvo, Monika (2014)
Myöhänen, Susanna
Sorvo, Monika
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403263555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403263555
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten alle kouluikäisten lasten nukkumiseen liittyvät ongelmat ilmenevät ja miten niitä hoidetaan. Kohteena olivat terveet lapset, joilta on poissuljettu kaikki psyykkiset ja fyysiset sairaudet, jotka voivat aiheuttaa uniongelmia.
Työ toteutettiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla ja hyväksyttäviä artikkeleita ja tukimuksia saatiin yhteensä 11. Aineistojen valintaa rajasivat sisäänottokriteerit joiden mukaan aineiston tuli perustua tutkittuun tietoon ja käsitellä alle kouluikäisiä, terveitä lapsia ja nukkumiseen liittyviä ongelmia. Aineiston tuli olla saatavilla kokonaan internetistä tai kirjastosta ja mukaan otettiin sekä suomen- että englanninkielisiä tuloksia. Aineiston julkaisuvuodelle ei asetettu rajoja, koska aineistoa oli niin vähän saatavilla. Poissulkukriteerit rajasivat lähdeaineistosta pois opinnäytetyöt, ei-tieteelliset tutkimukset ja artikkelit sekä aineistot, joissa käsiteltiin joko pelkästään lapsen uniongelmia tai niitä kuvattiin lapsen psyykkisen tai fyysisen sairauden näkökulmasta.
Systemaattinen kirjallisuuskatsaus osoitti, että 20 – 30 %:lla alle kouluikäisillä lapsilla ilmenee nukkumiseen liittyviä ongelmia. Yleisimmät nukkumiseen liittyvät ongelmat ovat lapsen nukahtamisvaikeus ja yöheräily. Nämä nukkumiseen liittyvät ongelmat voidaan jakaa kolmeen eri pääryhmään: vauvaiän uniassosiaatioon, rajojen testaajiin ja luokkaan, jossa esiintyy sekä uniassosiaatiota että rajojen testausta.
Tutkimukset osoittivat, että unikoulu toimii terveen alle kouluikäisen lapsen nukkumiseen liittyvien ongelmien hoidossa. Tutkimuksista on saatu vahvaa näyttöä huudatusunikoulun, pistäytymismenetelmän ja suunnitellun herättämisen puolesta. Myös lupaavaa tutkimusnäyttöä on saatu tuolimenetelmän, positiivisten rutiinien, nukkumaanmenoajan hivuttamisesta. Näitä unikoulumenetelmiä voidaan toteuttaa kotona ja Suomessa myös ensi- ja turvakodeissa, babyblues -työntekijän toteuttamana.
Työ toteutettiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla ja hyväksyttäviä artikkeleita ja tukimuksia saatiin yhteensä 11. Aineistojen valintaa rajasivat sisäänottokriteerit joiden mukaan aineiston tuli perustua tutkittuun tietoon ja käsitellä alle kouluikäisiä, terveitä lapsia ja nukkumiseen liittyviä ongelmia. Aineiston tuli olla saatavilla kokonaan internetistä tai kirjastosta ja mukaan otettiin sekä suomen- että englanninkielisiä tuloksia. Aineiston julkaisuvuodelle ei asetettu rajoja, koska aineistoa oli niin vähän saatavilla. Poissulkukriteerit rajasivat lähdeaineistosta pois opinnäytetyöt, ei-tieteelliset tutkimukset ja artikkelit sekä aineistot, joissa käsiteltiin joko pelkästään lapsen uniongelmia tai niitä kuvattiin lapsen psyykkisen tai fyysisen sairauden näkökulmasta.
Systemaattinen kirjallisuuskatsaus osoitti, että 20 – 30 %:lla alle kouluikäisillä lapsilla ilmenee nukkumiseen liittyviä ongelmia. Yleisimmät nukkumiseen liittyvät ongelmat ovat lapsen nukahtamisvaikeus ja yöheräily. Nämä nukkumiseen liittyvät ongelmat voidaan jakaa kolmeen eri pääryhmään: vauvaiän uniassosiaatioon, rajojen testaajiin ja luokkaan, jossa esiintyy sekä uniassosiaatiota että rajojen testausta.
Tutkimukset osoittivat, että unikoulu toimii terveen alle kouluikäisen lapsen nukkumiseen liittyvien ongelmien hoidossa. Tutkimuksista on saatu vahvaa näyttöä huudatusunikoulun, pistäytymismenetelmän ja suunnitellun herättämisen puolesta. Myös lupaavaa tutkimusnäyttöä on saatu tuolimenetelmän, positiivisten rutiinien, nukkumaanmenoajan hivuttamisesta. Näitä unikoulumenetelmiä voidaan toteuttaa kotona ja Suomessa myös ensi- ja turvakodeissa, babyblues -työntekijän toteuttamana.