Lääkehoitopassi lääkehoito-osaamisen arvioinnin apuvälineenä : Hoitotyön harjoittelun ohjaajien kokemuksia lääkehoitopassin käytöstä
Friman, Hanna (2013)
Friman, Hanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403173237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403173237
Tiivistelmä
LÄÄKEHOITOPASSI LÄÄKEHOITO-OSAAMISEN ARVIOINNIN APUVÄLINEENÄ
Hoitotyön harjoittelun ohjaajien kokemuksia lääkehoitopassin käytöstä
Friman, Hanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu Hoitotyön koulutusohjelma Marraskuu 2013
Ohjaaja: Ajanko, Sirke ja Elo, Anu Sivumäärä: 38
Liitteitä: 4
Asiasanat: lääkehoito, osaaminen, koulutus, hoitotyö, harjoittelu ____________________________________________________________________
Tämän opinnäytetyön aiheena on hoitotyön harjoittelun ohjaajien kokemukset lääkehoitopassin käytöstä hoitotyön opiskelijoiden lääkehoito-osaamisen arvioinnin apuvälineenä. Työn tarkoituksena oli kerätä ohjaajien kokemuksia siitä, onko lääkehoitopassi heidän näkemyksensä mukaan toimiva työkalu opiskelijoiden lääkehoito-osaamisen arvioinnissa. Tutkimuksessa kysyttiin myös ohjaajien näkemystä opiskelijoiden aktiivisuudesta lääkehoitopassin käytössä sekä ohjaajien kokemuksia lääkehoitopassin käytön koulutuksesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa, jonka avulla lääkehoitopassia voidaan edelleen kehittää ja saada aktiivisempaan käyttöön.
Tutkimuksen aineisto kerättiin niiltä 113:lta hoitotyön ammattihenkilöiltä jotka osallistuivat lehtori Anu Elon järjestämään lääkehoitopassikoulutukseen joko vuonna 2009 tai 2010. Vastausprosentti oli 35,4 %. Tutkimus oli luonteeltaan kvantitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköistä, strukturoitua kyselylomaketta. Strukturoituja kysymyksiä täydennettiin paikoin avoimilla kysymyksillä lisäinformaation saamiseksi. Aineisto kerättiin ja analysoitiin Survey Monkey -kyselyohjelman avulla.
Tuloksista voitiin päätellä, että vastaajat kokivat lääkehoitopassin toimivaksi opiskelijoiden lääkehoito-osaamisen arvioinnin apuvälineeksi. Lääkehoitopassin koettiin vaikuttavan opiskelijoiden lääkehoito-osaamiseen ja passin kehittämistä opiskelijoiden lääkehoito-osaamisen arvointivälineenä kannatti vastaajien mielestä jatkaa. Ongelmalliseksi passin laajemman käytön kannalta olivat vastaajien mielestä muodostuneet ennen kaikkea mm. tietotekniset ongelmat ja passin melko vähäiseksi jäävä käyttöaktiivisuus. Sekä käytön aktiivisuudessa että passin käytön osaamisessa oli vastausten perusteella parannettavaa niin opiskelijoilla kuin ohjaajilla.
Koska valtakunnallista lääkehoitopassia ja sen käyttöä on tutkittu vasta vähän, on jatkotutkimuksen aiheita lähes rajattomasti. Suurentamalla tutkittavien joukkoa riittävästi, voitaisiin tehdä yleistyksiä koskien kaikkia lääkehoitopassin käyttäjiä. Passin käytön aktiivisuuden alueelliset vaihtelut ja siihen vaikuttavat tekijät Suomessa ovat myös kiinnostava tutkimusaihe.
Hoitotyön harjoittelun ohjaajien kokemuksia lääkehoitopassin käytöstä
Friman, Hanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu Hoitotyön koulutusohjelma Marraskuu 2013
Ohjaaja: Ajanko, Sirke ja Elo, Anu Sivumäärä: 38
Liitteitä: 4
Asiasanat: lääkehoito, osaaminen, koulutus, hoitotyö, harjoittelu ____________________________________________________________________
Tämän opinnäytetyön aiheena on hoitotyön harjoittelun ohjaajien kokemukset lääkehoitopassin käytöstä hoitotyön opiskelijoiden lääkehoito-osaamisen arvioinnin apuvälineenä. Työn tarkoituksena oli kerätä ohjaajien kokemuksia siitä, onko lääkehoitopassi heidän näkemyksensä mukaan toimiva työkalu opiskelijoiden lääkehoito-osaamisen arvioinnissa. Tutkimuksessa kysyttiin myös ohjaajien näkemystä opiskelijoiden aktiivisuudesta lääkehoitopassin käytössä sekä ohjaajien kokemuksia lääkehoitopassin käytön koulutuksesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa, jonka avulla lääkehoitopassia voidaan edelleen kehittää ja saada aktiivisempaan käyttöön.
Tutkimuksen aineisto kerättiin niiltä 113:lta hoitotyön ammattihenkilöiltä jotka osallistuivat lehtori Anu Elon järjestämään lääkehoitopassikoulutukseen joko vuonna 2009 tai 2010. Vastausprosentti oli 35,4 %. Tutkimus oli luonteeltaan kvantitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköistä, strukturoitua kyselylomaketta. Strukturoituja kysymyksiä täydennettiin paikoin avoimilla kysymyksillä lisäinformaation saamiseksi. Aineisto kerättiin ja analysoitiin Survey Monkey -kyselyohjelman avulla.
Tuloksista voitiin päätellä, että vastaajat kokivat lääkehoitopassin toimivaksi opiskelijoiden lääkehoito-osaamisen arvioinnin apuvälineeksi. Lääkehoitopassin koettiin vaikuttavan opiskelijoiden lääkehoito-osaamiseen ja passin kehittämistä opiskelijoiden lääkehoito-osaamisen arvointivälineenä kannatti vastaajien mielestä jatkaa. Ongelmalliseksi passin laajemman käytön kannalta olivat vastaajien mielestä muodostuneet ennen kaikkea mm. tietotekniset ongelmat ja passin melko vähäiseksi jäävä käyttöaktiivisuus. Sekä käytön aktiivisuudessa että passin käytön osaamisessa oli vastausten perusteella parannettavaa niin opiskelijoilla kuin ohjaajilla.
Koska valtakunnallista lääkehoitopassia ja sen käyttöä on tutkittu vasta vähän, on jatkotutkimuksen aiheita lähes rajattomasti. Suurentamalla tutkittavien joukkoa riittävästi, voitaisiin tehdä yleistyksiä koskien kaikkia lääkehoitopassin käyttäjiä. Passin käytön aktiivisuuden alueelliset vaihtelut ja siihen vaikuttavat tekijät Suomessa ovat myös kiinnostava tutkimusaihe.