Selvitys Lahden keskustan joukkoliikennelinjastosta
Suhonen, Katja (2014)
Suhonen, Katja
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402182390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402182390
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella Lahteen keskustan sisäinen joukkoliikennelinjasto täydentämään muuta kaupunkiliikennettä. Suunnitelmaan sisältyy linjojen reitit, aikataulut, pysäkit, liikennöintikustannukset sekä lipputuotteiden hinnoittelu. Työn toimeksiantaja oli Lahden kaupunki. Työn tavoitteena oli lisätä joukkoliikenteen kulkutapaosuutta Lahden kaupungin alueella.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin joukkoliikennesuunnittelun kirjallisuuteen ja Oulun cityliikenteeseen, joka on ainoa vastaava keskustan joukkoliikennelinjasto Suomessa. Työosuudessa suunniteltiin keskustan sisäinen joukkoliikenne Oulun cityliikennettä mallina käyttäen. Työssä esitellään myös kaksi mahdollista kalustovaihtoehtoa: pienkalusto ja sähköbussi. Työ tehtiin pääosin itsenäisesti, mutta muutamista suunnittelun kohdista sovittiin yhdessä toimeksiantajan edustajien kanssa.
Työn tuloksena syntyi kaksi varteenotettavaa linjastovaihtoehtoa. Vaihtoehdoilla on samat päätepysäkit ja osittain samoja reittejä. Suunnitelman mukaisen liikenteen järjestämistä varten liikenne tulisi kilpailuttaa ja valitun linjastovaihtoehdon varrelle tulisi rakentaa suunnitelman mukaiset pysäkit. Sähköbussiin ja sen liikennöinti- ja investointikustannuksiin tulisi perehtyä enemmän, jotta tiedettäisiin sen todelliset kustannukset ja säästöt verrattuna dieselkäyttöiseen linja-autoon.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin joukkoliikennesuunnittelun kirjallisuuteen ja Oulun cityliikenteeseen, joka on ainoa vastaava keskustan joukkoliikennelinjasto Suomessa. Työosuudessa suunniteltiin keskustan sisäinen joukkoliikenne Oulun cityliikennettä mallina käyttäen. Työssä esitellään myös kaksi mahdollista kalustovaihtoehtoa: pienkalusto ja sähköbussi. Työ tehtiin pääosin itsenäisesti, mutta muutamista suunnittelun kohdista sovittiin yhdessä toimeksiantajan edustajien kanssa.
Työn tuloksena syntyi kaksi varteenotettavaa linjastovaihtoehtoa. Vaihtoehdoilla on samat päätepysäkit ja osittain samoja reittejä. Suunnitelman mukaisen liikenteen järjestämistä varten liikenne tulisi kilpailuttaa ja valitun linjastovaihtoehdon varrelle tulisi rakentaa suunnitelman mukaiset pysäkit. Sähköbussiin ja sen liikennöinti- ja investointikustannuksiin tulisi perehtyä enemmän, jotta tiedettäisiin sen todelliset kustannukset ja säästöt verrattuna dieselkäyttöiseen linja-autoon.