Myymälämarkkinointitutkimus : S-market Kuopio
Lyytinen, Juuso; Laukkanen, Olli (2013)
Lyytinen, Juuso
Laukkanen, Olli
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401201543
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401201543
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia S-market Kuopio-päivittäistavarakaupan myymälämarkkinointia ja asiakkaiden asiointikokemusta. S-market on osa S-ryhmän alueosuuskauppa PeeÄssää. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää asiointikokemukseen vaikuttavat tekijät ja S-market Kuopion myymälämarkkinoinnin vaikutus asiakkaiden ostopäätöksiin. Tutkimuksen toimeksiannon mukaisesti haluttiin selvittää S-market Kuopion myymäläympäristön toimivuutta asiakkaiden näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin myymälässä käyttämällä kyselyhaastattelua kyselylomakkeen avulla. Lomakkeessa oli valmiina sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Asiakkaita haastateltiin kahden päivän aikana ja vastauksia saatiin 108 kappaletta. Kyselyn kohderyhmäksi valittiin toimeksiantajan ehdotuksesta 45–65-vuotiaat henkilöt, joilla oletettiin olevan eniten ostovoimaa. Asiakaskunnasta pyrittiin silmämääräisesti valikoimaan kyseenomaiseen ikäryhmään kuuluvia henkilöitä.
Opinnäytetyössä esitellään tutkimuksen aihealueisiin liittyvää teoriatietoa. Teoriaosuudessa käsitellään myymälämarkkinointia, myymäläympäristöä ja asiakkaiden ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä. Teoriaosuudessa käsitellään myös toimeksiantaja Osuuskauppa PeeÄssän sekä S-ryhmän arvoja ja liiketoimintaa ja kaupan alan nykytilannetta. Tutkimustulokset on analysoitu tilastotieteellistä ohjelmistoa käyttämällä. Tutkimustuloksia ja teoriatietoja pyritään selventämään ja havainnollistamaan kuvien ja kuvioiden avulla.
Tutkimuksessa selvisi, että asiakkaat ovat yleisellä tasolla tyytyväisiä asiointikokemukseensa. Myymäläympäristöön ja asioinnin helppouteen oltiin myös tyytyväisiä. Tutkimustulosten avulla S-market Kuopio voi kehittää toimintaansa ja korjata ilmenneitä epäkohtia. Kyselyhaastattelututkimuksen jatkoksi olisi mahdollista toteuttaa esimerkiksi teemahaastattelu, jonka avulla saataisiin syventäviä tutkimustuloksia tietyistä aihealueista. Jatkotutkimuksen avulla ensimmäisen tutkimuksen luotettavuus voisi parantua.
Tutkimus toteutettiin myymälässä käyttämällä kyselyhaastattelua kyselylomakkeen avulla. Lomakkeessa oli valmiina sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Asiakkaita haastateltiin kahden päivän aikana ja vastauksia saatiin 108 kappaletta. Kyselyn kohderyhmäksi valittiin toimeksiantajan ehdotuksesta 45–65-vuotiaat henkilöt, joilla oletettiin olevan eniten ostovoimaa. Asiakaskunnasta pyrittiin silmämääräisesti valikoimaan kyseenomaiseen ikäryhmään kuuluvia henkilöitä.
Opinnäytetyössä esitellään tutkimuksen aihealueisiin liittyvää teoriatietoa. Teoriaosuudessa käsitellään myymälämarkkinointia, myymäläympäristöä ja asiakkaiden ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä. Teoriaosuudessa käsitellään myös toimeksiantaja Osuuskauppa PeeÄssän sekä S-ryhmän arvoja ja liiketoimintaa ja kaupan alan nykytilannetta. Tutkimustulokset on analysoitu tilastotieteellistä ohjelmistoa käyttämällä. Tutkimustuloksia ja teoriatietoja pyritään selventämään ja havainnollistamaan kuvien ja kuvioiden avulla.
Tutkimuksessa selvisi, että asiakkaat ovat yleisellä tasolla tyytyväisiä asiointikokemukseensa. Myymäläympäristöön ja asioinnin helppouteen oltiin myös tyytyväisiä. Tutkimustulosten avulla S-market Kuopio voi kehittää toimintaansa ja korjata ilmenneitä epäkohtia. Kyselyhaastattelututkimuksen jatkoksi olisi mahdollista toteuttaa esimerkiksi teemahaastattelu, jonka avulla saataisiin syventäviä tutkimustuloksia tietyistä aihealueista. Jatkotutkimuksen avulla ensimmäisen tutkimuksen luotettavuus voisi parantua.