Lähisuhdeväkivallan tunnistaminen ja puheeksi otto osana neuvolatyötä
Sohlman, Jutta; Elorinne, Anu (2014)
Sohlman, Jutta
Elorinne, Anu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401141339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401141339
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Hyvinkää, Tikkurila
Terveyden edistämisen koulutusohjelma YAMK
Elorinne, Anu
Sohlman, Jutta
Lähisuhdeväkivallan tunnistaminen ja puheeksi otto osana neuvolatyötä
Vuosi 2014 Sivumäärä 73
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Lohjan kaupungin äitiys- ja lastenneuvoloissa työskentelevien työntekijöiden valmiuksia tunnistaa ja ottaa puheeksi lähisuhdeväkivalta työssään. Tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa Lohjan äitiys- ja lastenneuvoloissa työskenteleville työntekijöille suunnattu puolen työpäivän mittainen koulutus.
Koulutuksen suunnittelua varten haastateltiin neljä neuvolan työntekijää. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tuloksiksi syntyi neljä pääluokkaa: 1) puheeksi otto ja siihen valmistautuminen, 2) puheeksi ottoon vaikuttavat tekijät, 3) työntekijä puheeksi ottajana ja 4) työntekijän koulutustarpeet. Tulosten mukaan työntekijät kokevat tarvitsevansa lisää tietoa lähisuhdeväkivallasta ja sen puheeksi otosta sekä toimintamenetelmistä lähisuhdeväkivallan tunnistamisen jälkeen. Tuloksia hyödynnettiin järjestettävän koulutuspäivän toteutuksessa.
Järjestetyn koulutuspäivän tavoitteena oli antaa osallistujille mahdollisuus saada lisää tietoa lähisuhdeväkivallasta sekä herättää heitä pohtimaan oman työyhteisönsä kehittämistä ja henkilökohtaisia kehittämistarpeitaan lähisuhdeväkivallan puheeksi ottamiseen liittyen. Koulutuspäivän pedagoginen toteutus perustui yhteistoiminnalliseen oppimiseen. Asiantuntija alustusten lisäksi koulutuspäivään sisällytettiin pienryhmissä työskentelyä, jolloin osallistujilla oli mahdollisuus verkostoitua ja keskustella annettujen ryhmätyöaiheiden perusteella. Koulutuspäivän yhteydessä työntekijöiltä kerättiin kirjallinen palaute sekä koulutuspäivän toteutuksesta että jatkokoulutustarpeista. Palautteen mukaan neuvolassa työskentelevät työntekijät kokevat jatkuvaa lisäkoulutuksen tarvetta ja tietojen päivittämistä lähisuhdeväkivallan puheeksi ottamisesta ja puheeksi ottamisen jälkeisistä toimintatavoista.
Lähisuhdeväkivallan puheeksi otto ja asiakkaan ohjaus on osa neuvolan toimintaa. Puheeksi ottamisen toimintatapoja on syytä kuitenkin yhtenäistää ja kehittää edelleen asiakaslähtöisemmiksi. Opinnäytetyön tulosten mukaan työntekijöiden on helpompi ottaa lähisuhdeväkivallan mahdollisuus puheeksi asiakkaansa kanssa, jos he tuntevat olevansa ammatillisesti vahvoja ja tietävät kuinka menetellä mahdollisen lähisuhdeväkivallan ilmi tullessa. Eräs keskeinen tuloksista noussut kehittämistavoite oli työntekijöiden tarve riittävän konkreettisen eri ammattilaisten välisen toimintaketjun luomiseen siten, että työntekijät pääsevät mukaan toimintaketjun suunnittelutyöhön.
Asiasanat: neuvolatyö, perheväkivalta, lähisuhdeväkivalta, väkivallan muodot, väkivallan puheeksi otto
Hyvinkää, Tikkurila
Terveyden edistämisen koulutusohjelma YAMK
Elorinne, Anu
Sohlman, Jutta
Lähisuhdeväkivallan tunnistaminen ja puheeksi otto osana neuvolatyötä
Vuosi 2014 Sivumäärä 73
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Lohjan kaupungin äitiys- ja lastenneuvoloissa työskentelevien työntekijöiden valmiuksia tunnistaa ja ottaa puheeksi lähisuhdeväkivalta työssään. Tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa Lohjan äitiys- ja lastenneuvoloissa työskenteleville työntekijöille suunnattu puolen työpäivän mittainen koulutus.
Koulutuksen suunnittelua varten haastateltiin neljä neuvolan työntekijää. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tuloksiksi syntyi neljä pääluokkaa: 1) puheeksi otto ja siihen valmistautuminen, 2) puheeksi ottoon vaikuttavat tekijät, 3) työntekijä puheeksi ottajana ja 4) työntekijän koulutustarpeet. Tulosten mukaan työntekijät kokevat tarvitsevansa lisää tietoa lähisuhdeväkivallasta ja sen puheeksi otosta sekä toimintamenetelmistä lähisuhdeväkivallan tunnistamisen jälkeen. Tuloksia hyödynnettiin järjestettävän koulutuspäivän toteutuksessa.
Järjestetyn koulutuspäivän tavoitteena oli antaa osallistujille mahdollisuus saada lisää tietoa lähisuhdeväkivallasta sekä herättää heitä pohtimaan oman työyhteisönsä kehittämistä ja henkilökohtaisia kehittämistarpeitaan lähisuhdeväkivallan puheeksi ottamiseen liittyen. Koulutuspäivän pedagoginen toteutus perustui yhteistoiminnalliseen oppimiseen. Asiantuntija alustusten lisäksi koulutuspäivään sisällytettiin pienryhmissä työskentelyä, jolloin osallistujilla oli mahdollisuus verkostoitua ja keskustella annettujen ryhmätyöaiheiden perusteella. Koulutuspäivän yhteydessä työntekijöiltä kerättiin kirjallinen palaute sekä koulutuspäivän toteutuksesta että jatkokoulutustarpeista. Palautteen mukaan neuvolassa työskentelevät työntekijät kokevat jatkuvaa lisäkoulutuksen tarvetta ja tietojen päivittämistä lähisuhdeväkivallan puheeksi ottamisesta ja puheeksi ottamisen jälkeisistä toimintatavoista.
Lähisuhdeväkivallan puheeksi otto ja asiakkaan ohjaus on osa neuvolan toimintaa. Puheeksi ottamisen toimintatapoja on syytä kuitenkin yhtenäistää ja kehittää edelleen asiakaslähtöisemmiksi. Opinnäytetyön tulosten mukaan työntekijöiden on helpompi ottaa lähisuhdeväkivallan mahdollisuus puheeksi asiakkaansa kanssa, jos he tuntevat olevansa ammatillisesti vahvoja ja tietävät kuinka menetellä mahdollisen lähisuhdeväkivallan ilmi tullessa. Eräs keskeinen tuloksista noussut kehittämistavoite oli työntekijöiden tarve riittävän konkreettisen eri ammattilaisten välisen toimintaketjun luomiseen siten, että työntekijät pääsevät mukaan toimintaketjun suunnittelutyöhön.
Asiasanat: neuvolatyö, perheväkivalta, lähisuhdeväkivalta, väkivallan muodot, väkivallan puheeksi otto