Perintä ja perintäprosessi : Case: Vantaan kaupungin Talouspalvelukeskus
Repokivi, Hanna (2014)
Repokivi, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401141284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401141284
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Vantaan kaupungin Talouspalvelukeskuksen perinnän ja perintäprosessin käytäntöä tällä hetkellä perehtymällä olemassa oleviin ohjeisiin, pienimuotoisella avoimella haastattelutavalla sekä kahden avoimen kyselyn avulla. Tarkoituksena oli selvittää, miten perintälain muutokset vaikuttivat Vantaan kaupungin Talouspalvelukeskuksen perintätoimiin sekä mitä mieltä esimiehet ovat perinnän toimivuudesta ja mitä mahdollisesti pitäisi kehittää paremmaksi. Opinnäytetyön aihe tuli mielenkiinnosta selvittää, miten kokonaisuudessaan perintäprosessi toimii ja vaikuttiko muutokset toimiin huomattavasti, koska asia nostettiin mediassa melko suuresti esille.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin perinnän keskeisiä käsitteitä sekä miten laki säätelee perin-näntoimintaa. Teoriaosa koostuu perintälaista, yleisimmistä käsitteistä sekä perintäprosessin kulusta; vapaaehtoisesta perinnästä oikeudelliseen perintään velan vanhentumiseen asti. Työssä keskityttiin perintälakiin sellaisenaan, kun se nyt on uusimpien vuonna 2013 voimaantulleiden muutoksien myötä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimustapaa. Empiirinen osuus toteutettiin kahden avoimen kyselyn avulla, jotka sisälsivät kuusi erilaista kysymystä sekä avoimella haastattelulla, jonka avulla saatiin syvempää tietoa perintätoiminnasta ja mahdollisista tulevista muutoksista. Haastattelu osoitettiin perinnästä vastaavalle esimiehelle.
Tutkimuksen tulosten mukaan Vantaan kaupungin Talouspalvelukeskuksen ja Intrum Justitia Oy:n yhteistyö toimii pääasiassa hyvin, joitakin kehittämiskohteita lukuun ottamatta. Kyselyn ja haastattelun pohjalta nousi esille, että raportointia Intrum Justitia Oy:n puolelta pitäisi lisätä sekä laatuun parantaa. On huomattu, että joissakin tilanteissa saattaa jäädä raportointi kokonaan pois, vaikka olisi ehdottoman tärkeää informoida Talouspalvelukeskusta asiasta. Intrum Justitia Oy:n Web-sivuja pitäisi myös päivittää useammin ja laittaa joltain osin tarkempaa tietoa, jotta asiakaspalvelutiimin olisi helpompi hahmottaa velallisen saatavien tilanne. Avoimen kyselyn pohjalta, jossa kysyttiin esimiesten näkemystä perintälain muutoksien vaikutuksesta talouspalvelukeskuksen toimiin, ilmeni, että muutokset eivät vaatineet toimenpiteitä Talouspalvelukeskuksen päässä vaan pelkkä työntekijöiden tiedottaminen riitti.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin perinnän keskeisiä käsitteitä sekä miten laki säätelee perin-näntoimintaa. Teoriaosa koostuu perintälaista, yleisimmistä käsitteistä sekä perintäprosessin kulusta; vapaaehtoisesta perinnästä oikeudelliseen perintään velan vanhentumiseen asti. Työssä keskityttiin perintälakiin sellaisenaan, kun se nyt on uusimpien vuonna 2013 voimaantulleiden muutoksien myötä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimustapaa. Empiirinen osuus toteutettiin kahden avoimen kyselyn avulla, jotka sisälsivät kuusi erilaista kysymystä sekä avoimella haastattelulla, jonka avulla saatiin syvempää tietoa perintätoiminnasta ja mahdollisista tulevista muutoksista. Haastattelu osoitettiin perinnästä vastaavalle esimiehelle.
Tutkimuksen tulosten mukaan Vantaan kaupungin Talouspalvelukeskuksen ja Intrum Justitia Oy:n yhteistyö toimii pääasiassa hyvin, joitakin kehittämiskohteita lukuun ottamatta. Kyselyn ja haastattelun pohjalta nousi esille, että raportointia Intrum Justitia Oy:n puolelta pitäisi lisätä sekä laatuun parantaa. On huomattu, että joissakin tilanteissa saattaa jäädä raportointi kokonaan pois, vaikka olisi ehdottoman tärkeää informoida Talouspalvelukeskusta asiasta. Intrum Justitia Oy:n Web-sivuja pitäisi myös päivittää useammin ja laittaa joltain osin tarkempaa tietoa, jotta asiakaspalvelutiimin olisi helpompi hahmottaa velallisen saatavien tilanne. Avoimen kyselyn pohjalta, jossa kysyttiin esimiesten näkemystä perintälain muutoksien vaikutuksesta talouspalvelukeskuksen toimiin, ilmeni, että muutokset eivät vaatineet toimenpiteitä Talouspalvelukeskuksen päässä vaan pelkkä työntekijöiden tiedottaminen riitti.