Ammattikorkeakoulun henkilöstön osaaminen näkyväksi : Julkaisun toimittajan rooli Elävä Lappi -hankkeessa
Merivirta, Minttu (2013)
Merivirta, Minttu
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821857
Tiivistelmä
Erilaiset kirjalliset julkaisut kertovat siitä, mitä ammattikorkeakouluissa nykypäivänä oikeasti tehdään. Koulujen omissa julkaisusarjoissa ilmestyneet teokset sekä luovat kuvaa toiminnasta ylipäätään että pyrkivät jalkauttamaan hyväksi todettuja käytäntöjä laajemmin muidenkin ammattikorkeakoulujen tai kenen tahansa hyödynnettäväksi.
Opinnäytetyöni tarkoituksena on tehdä katsaus siitä, mitä eri vaiheita julkaisun toimittajan työ sisältää. Tämän perusteella pohdin, miten toimialakohtaisen julkaisujen toimittajan työllistäminen voisi tehostaa koko ammattikorkeakoulun julkaisutoimintaa. Esitän omien kokemusteni perusteella näkemyksiä siitä, mitä tällaisen toimittajan työnkuva voisi mahdollisesti sisältää, jotta eri toimialojen julkaisutyöskentely olisi mahdollisimman tehokasta ja koko henkilökunnan erityisosaamista ja ammattitaitoa esiin tuovaa.
Opinnäytetyöni on toiminnallinen, ja produktinani toimii Elävä Lappi -hankkeen julkaisu Tee-se-itse-YHDESSÄ – Käyttäjälähtöisyydellä ja Living Lab -toiminnalla kohti Elävää Lappia. Kyseinen teos valikoitui tarkastelun kohteeksi sen vuoksi, että sen työstämisessä roolini toimittajana oli merkittävä ja monipuolinen. Työskentely myös korosti toimittajan ja kirjoittajien välisen yhteistyön merkitystä.
Elävä Lappi -hankkeen julkaisuprosessi sisälsi toimittajan näkökulmasta seuraavat työvaiheet: 1) sisällön suunnittelu, 2) kirjoitustyön koordinointi, 3) sisällön muokkaus alustavaksi käsikirjoitukseksi, 4) kuvituksen suunnittelu, 5) valmiin käsikirjoituksen tuottaminen ja oikoluku, 6) yhteistyö taittajan kanssa.
Julkaisujen toimittajan avulla ammattikorkeakoulun ydinosaamista olisi mahdollista hyödyntää paljon monipuolisemmin kuin tällä hetkellä. Ammattikorkeakoulun henkilöstön osaamista voisi kansantajuistaa todella laaja-alaisesti erilaisia julkaisuja pohdittaessa ja tuotettaessa. Jos kullakin toimialalla olisi oma toimittajansa, joka aktiivisesti etsisi henkilökunnan osaamisaloilta aiheita julkaisuihin, voisi ammattikorkeakoulujen toimintaa tehdä huomattavasti tehokkaammin näkyväksi – ainakin alueellisesti, miksei myös kansallisella tai jopa kansainvälisellä tasolla.
Opinnäytetyöni tarkoituksena on tehdä katsaus siitä, mitä eri vaiheita julkaisun toimittajan työ sisältää. Tämän perusteella pohdin, miten toimialakohtaisen julkaisujen toimittajan työllistäminen voisi tehostaa koko ammattikorkeakoulun julkaisutoimintaa. Esitän omien kokemusteni perusteella näkemyksiä siitä, mitä tällaisen toimittajan työnkuva voisi mahdollisesti sisältää, jotta eri toimialojen julkaisutyöskentely olisi mahdollisimman tehokasta ja koko henkilökunnan erityisosaamista ja ammattitaitoa esiin tuovaa.
Opinnäytetyöni on toiminnallinen, ja produktinani toimii Elävä Lappi -hankkeen julkaisu Tee-se-itse-YHDESSÄ – Käyttäjälähtöisyydellä ja Living Lab -toiminnalla kohti Elävää Lappia. Kyseinen teos valikoitui tarkastelun kohteeksi sen vuoksi, että sen työstämisessä roolini toimittajana oli merkittävä ja monipuolinen. Työskentely myös korosti toimittajan ja kirjoittajien välisen yhteistyön merkitystä.
Elävä Lappi -hankkeen julkaisuprosessi sisälsi toimittajan näkökulmasta seuraavat työvaiheet: 1) sisällön suunnittelu, 2) kirjoitustyön koordinointi, 3) sisällön muokkaus alustavaksi käsikirjoitukseksi, 4) kuvituksen suunnittelu, 5) valmiin käsikirjoituksen tuottaminen ja oikoluku, 6) yhteistyö taittajan kanssa.
Julkaisujen toimittajan avulla ammattikorkeakoulun ydinosaamista olisi mahdollista hyödyntää paljon monipuolisemmin kuin tällä hetkellä. Ammattikorkeakoulun henkilöstön osaamista voisi kansantajuistaa todella laaja-alaisesti erilaisia julkaisuja pohdittaessa ja tuotettaessa. Jos kullakin toimialalla olisi oma toimittajansa, joka aktiivisesti etsisi henkilökunnan osaamisaloilta aiheita julkaisuihin, voisi ammattikorkeakoulujen toimintaa tehdä huomattavasti tehokkaammin näkyväksi – ainakin alueellisesti, miksei myös kansallisella tai jopa kansainvälisellä tasolla.