Iteraatio mobiilipeligrafiikan tuotannossa
Laine, Ellinoora (2013)
Laine, Ellinoora
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621317
Tiivistelmä
”Iteraatio mobiilipeligrafiikan tuotannossa”-opinnäytetyö on läpileikkaus mobiilipeligrafiikassa tapahtuvasta iteratiivisesta tuotantoprosessista. Tämä tarkoittaa käytännössä työskentelytapaa, jossa lopputuote luodaan mikroprojektien ja tuotantovaiheiden tarvittavan kertaamisen kautta. Kyse ei ole yksinomaan peligrafiikan piirissä käytetystä työskentelytavasta, vaan sitä sovelletaan monella median osa-alueella (kuten esimerkiksi käsikirjoittamisessa), sekä sen ulkopuolella.
Työ pyrkii kuvaamaan tätä vähän käsiteltyä peligraafikon työn osa-aluetta, joka on omien alan työkokemuksieni mukaan suuri osa pelialalla toimivan graafikon jokapäiväistä työtä.
Koska työ on suunnattu pelialasta kiinnostuneille grafiikan opiskelijoille, pyrin avaamaan mobiilipelialan kehityksen, mobiilipeligrafiikan ja iteraation käsitteitä yksityiskohtaisesti. Työssä käydään läpi peligrafiikan
iteraation merkitys, kulku ja syyt. Työn painopiste on kaksiulotteisessa mobiiligrafiikassa. 3D- sekä konsolipeligrafiikan mainitaan, mikäli asiayhteys sitä vaatii.
Viittaan työkokemuksiini King of Operan, Raiding Companyn, Star Shinen ja Angry Birdsin parissa tukeakseni pohdintoja ja väitteitä, joita työssäni esitän, sekä demonstroimaan iteratiivisen grafiikan tuotannon prosessia ja sen eri vaiheita sekä mahdollisuuksia.
Työ pyrkii kuvaamaan tätä vähän käsiteltyä peligraafikon työn osa-aluetta, joka on omien alan työkokemuksieni mukaan suuri osa pelialalla toimivan graafikon jokapäiväistä työtä.
Koska työ on suunnattu pelialasta kiinnostuneille grafiikan opiskelijoille, pyrin avaamaan mobiilipelialan kehityksen, mobiilipeligrafiikan ja iteraation käsitteitä yksityiskohtaisesti. Työssä käydään läpi peligrafiikan
iteraation merkitys, kulku ja syyt. Työn painopiste on kaksiulotteisessa mobiiligrafiikassa. 3D- sekä konsolipeligrafiikan mainitaan, mikäli asiayhteys sitä vaatii.
Viittaan työkokemuksiini King of Operan, Raiding Companyn, Star Shinen ja Angry Birdsin parissa tukeakseni pohdintoja ja väitteitä, joita työssäni esitän, sekä demonstroimaan iteratiivisen grafiikan tuotannon prosessia ja sen eri vaiheita sekä mahdollisuuksia.