Lyhytelokuvien ajankäytönhallinta Tampereen ammattikorkeakoulussa : Case lyhytelokuva Aamua viisaampi
Mäkelä, Henna (2013)
Mäkelä, Henna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121421230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121421230
Tiivistelmä
Elokuvan kuvauksissa apulaisohjaaja huolehtii siitä, että kuvauksissa työryhmä pysyy kuvausaikataulussa. Kuvausaikataululla on vaikutus elokuvien budjettiin, mitkä ovat yleensä tiukkoja, eikä ylitöihin sen vuoksi ole mahdollisuutta. Opinnäytetyö on selvitys siitä, kuinka Tampereen ammattikorkeakoulun elokuvan- ja television koulutusohjel- man opiskelijoiden lyhytelokuvien ajankäytönhallintaa voisi parantaa ja kuvauspäivien työtunteja lyhentää.
Koulussa kuvauspäivien pituudet ovat monesti yli 12 tuntisija ja pitkät työpäivät ajavat opiskelijoita väsymyskierteeseen. Elokuva- ja tv-tuotantoa koskevan työehtosopimuk- sen mukaan työntekijän työaika vuorokaudessa on enintään kahdeksan (8) tuntia ja vii- kossa 40 tuntia. Opinnäytetyössä selvitetään olisiko työehtosopimuksen mukaisen työ- ajan noudattaminen hyvä tapa parantaa Tampereen ammattikorkeakoulun elokuvan- ja television koulutusohjelman lyhytelokuvien ajankäyttöä. Samalla opinnäytetyö selvit- tää, voitaisiinko säännöllisellä työajalla vähentää opiskelijoiden kiireellisyyttä sekä vä- symystä.
Opinnäytetyössä syvennytään case-projektin avulla apulaisohjaajan työnkuvaan ja sel- vennetään miten työnkuva eroaa ammatti- ja koulumaailmoissa. Eroa on selvennetty muun muassa tekemällä kysely Tampereen ammattikorkeakoulun elokuvan- ja televisi- on koulutusohjelman entisille ja nykyisille opiskelijoille, jotka ovat työskennelleet apu- laisohjaajana koulutusohjelman projekteissa. Samalla selvitetään kuinka apulaisohjaaja toimii ajankäytön hallitsijana kuvauksissa ja millaisia aikavarkaita apulaisohjaajalla on.
Opinnäytetyön case-projekti on syksyllä 2012 kuvattu Aamua viisaampi -lyhytelokuva, joka on kertomus saattohoidosta. Lyhytelokuva on tehty yhteistyössä Pirkanmaan hoi- tokodin kanssa ja oli yksi Av-kehitysprojektikurssin projekteista.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että Tampereen ammattikorkeakoulun elokuvan- ja television koulutusohjelman opiskelijoiden tulisi kiinnittää enemmän huomiota kuvaus- päivien pituuksiin ja asettaa kuvauspäiville työaikaraamit.
Koulussa kuvauspäivien pituudet ovat monesti yli 12 tuntisija ja pitkät työpäivät ajavat opiskelijoita väsymyskierteeseen. Elokuva- ja tv-tuotantoa koskevan työehtosopimuk- sen mukaan työntekijän työaika vuorokaudessa on enintään kahdeksan (8) tuntia ja vii- kossa 40 tuntia. Opinnäytetyössä selvitetään olisiko työehtosopimuksen mukaisen työ- ajan noudattaminen hyvä tapa parantaa Tampereen ammattikorkeakoulun elokuvan- ja television koulutusohjelman lyhytelokuvien ajankäyttöä. Samalla opinnäytetyö selvit- tää, voitaisiinko säännöllisellä työajalla vähentää opiskelijoiden kiireellisyyttä sekä vä- symystä.
Opinnäytetyössä syvennytään case-projektin avulla apulaisohjaajan työnkuvaan ja sel- vennetään miten työnkuva eroaa ammatti- ja koulumaailmoissa. Eroa on selvennetty muun muassa tekemällä kysely Tampereen ammattikorkeakoulun elokuvan- ja televisi- on koulutusohjelman entisille ja nykyisille opiskelijoille, jotka ovat työskennelleet apu- laisohjaajana koulutusohjelman projekteissa. Samalla selvitetään kuinka apulaisohjaaja toimii ajankäytön hallitsijana kuvauksissa ja millaisia aikavarkaita apulaisohjaajalla on.
Opinnäytetyön case-projekti on syksyllä 2012 kuvattu Aamua viisaampi -lyhytelokuva, joka on kertomus saattohoidosta. Lyhytelokuva on tehty yhteistyössä Pirkanmaan hoi- tokodin kanssa ja oli yksi Av-kehitysprojektikurssin projekteista.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että Tampereen ammattikorkeakoulun elokuvan- ja television koulutusohjelman opiskelijoiden tulisi kiinnittää enemmän huomiota kuvaus- päivien pituuksiin ja asettaa kuvauspäiville työaikaraamit.