Tarinallisen ohjelmapalvelutuotteen kehittäminen : case Eventure Oy
Peltonen, Anne (2013)
Peltonen, Anne
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121221035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121221035
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee tarinallisuutta ja tarinoiden hyödyntämistä matkailu alan ohjelmapalveluissa. Työn tavoitteena oli kehittää työn toimeksiantajalle Eventure Oy:lle uuden toimipaikan Takkulan historiaan perustuva tarinallinen ohjelmapalvelutuote. Tavoitetta varten asetin kolme tarkentavaa tutkimuskysymystä: Mikä tekeeohjelmapalvelusta onnistuneen, miten tarinallisuutta
voidaan hyödyntää erottautumiskeinona ohjelmapalveluissa sekä miten juuri Takkulan historia on sovellettavissa Eventuren ohjelmapalveluihin?
Vastauksia etsittiin ensin perehtymällä ohjelmapalvelun kehittämisen sekä tarinallisuuden teoriaan. Takkulan historiaa tutkittiin teemahaastattelun avulla, minkä
jälkeen järjestettiin kehittämismenetelmänä workshop. Workshopissa hyödynnettiin tutkimuskysymyksiin vastaamisessa tilaisuutta varten kehitettyä tarinallisuus -peliä sekä varsinaisen tuotteen ideoinnissa 6-3-5 -brainwritingia.
Ohjelmapalvelun kehittämisessä apuna käytettiin teorian ja tutkimusongelmien vastausten lisäksi Matkailun tuotekehittäjän käsikirjaa sekä workshopista saatuja
ideoita. Selvitetyn historian pohjalta kehitettiin tarina, jonka ympärille uusi maalaisohjelmapalvelutuote rakennettiin.
Keskeisimpinä tuloksina voidaan todeta, että ohjelmapalvelu koostuu pääasiassa asiakkaiden tunteisiin vetoavista elementeistä, kuten ohjelmapalvelun hauskuudesta, turvallisuudesta, mielenkiintoisuudesta, virkistävyydestä sekä sen uutuusarvosta. Ohjelmapalveluissa arvostetaan myös sopivaa tempoa ja hyvää hinta–laatu -suhdetta. Tarinallinen tuote jää sen sisältämän viestin ansiosta hyvin asiakkaiden
mieleen, jolloin myöskään ohjelmapalvelu ja yritys eivät unohdu. Takkulan historia on hyödynnettävissä Eventuren ohjelmapalveluissa tarinallisen ohjelmapalvelun
lisäksi muiden ohjelmapalveluiden täyteaikoina, nimissä, kutsuissa, oppaiden vaatetuksessa ja nimissä, tehtävissä sekä rekvisiitoissa.
voidaan hyödyntää erottautumiskeinona ohjelmapalveluissa sekä miten juuri Takkulan historia on sovellettavissa Eventuren ohjelmapalveluihin?
Vastauksia etsittiin ensin perehtymällä ohjelmapalvelun kehittämisen sekä tarinallisuuden teoriaan. Takkulan historiaa tutkittiin teemahaastattelun avulla, minkä
jälkeen järjestettiin kehittämismenetelmänä workshop. Workshopissa hyödynnettiin tutkimuskysymyksiin vastaamisessa tilaisuutta varten kehitettyä tarinallisuus -peliä sekä varsinaisen tuotteen ideoinnissa 6-3-5 -brainwritingia.
Ohjelmapalvelun kehittämisessä apuna käytettiin teorian ja tutkimusongelmien vastausten lisäksi Matkailun tuotekehittäjän käsikirjaa sekä workshopista saatuja
ideoita. Selvitetyn historian pohjalta kehitettiin tarina, jonka ympärille uusi maalaisohjelmapalvelutuote rakennettiin.
Keskeisimpinä tuloksina voidaan todeta, että ohjelmapalvelu koostuu pääasiassa asiakkaiden tunteisiin vetoavista elementeistä, kuten ohjelmapalvelun hauskuudesta, turvallisuudesta, mielenkiintoisuudesta, virkistävyydestä sekä sen uutuusarvosta. Ohjelmapalveluissa arvostetaan myös sopivaa tempoa ja hyvää hinta–laatu -suhdetta. Tarinallinen tuote jää sen sisältämän viestin ansiosta hyvin asiakkaiden
mieleen, jolloin myöskään ohjelmapalvelu ja yritys eivät unohdu. Takkulan historia on hyödynnettävissä Eventuren ohjelmapalveluissa tarinallisen ohjelmapalvelun
lisäksi muiden ohjelmapalveluiden täyteaikoina, nimissä, kutsuissa, oppaiden vaatetuksessa ja nimissä, tehtävissä sekä rekvisiitoissa.