Terapeuttista perheryhmätoimintaa talliympäristössä : Ryhmäprosessin tapaustutkimus
Sainio, Tanja (2013)
Sainio, Tanja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121220969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121220969
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtökohtana oli tutkia Anne Peltosen ja Ulla Hukan ryhmäprosessia, jossa kolmelle perheelle toteutettiin terapeuttista ryhmätoimintaa talliympäristössä Vaarantilalla. Tarkoituksena oli tehdä ryhmäprosessista toiminnankuvaus jatkokehitystä varten. Lisäksi tavoitteena oli tutkia, millaisten kehitysvaiheiden kautta ryhmä kulkee ja millainen rooli hevosilla on ryhmäprosessissa.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tapaustutkimus, jonka aineisto kerättiin havainnoimalla. Havainnoinnissa käytettiin videodokumentointia ja havainnointilomaketta, joka pohjautuu työn viitekehyksenä olevaan Tuckmanin teoriaan ryhmän kehitysvaiheista. Havainnointia tehtiin yhteensä viisi kertaa kahden tunnin ajan. Tutkimuksen analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä analyysiä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu Tuckmanin mallin mukaisesta ryhmän kehitysvaiheteoriasta, jonka mukaan ryhmä käy läpi viisi vaihetta: muodostumis-, kuohunta-, yhdenmukaisuus-, toteuttamis- ja lopetusvaiheen. Lisäksi työn teoreettinen osuus koostuu hevosten terapeuttisuuden elementeistä sekä Peltosen ja Hukan työskentelyn viitekehyksistä, joihin ryhmäprosessi pohjautuu ja joita ryhmässä sovelletaan. Näitä viitekehyksiä ovat systeeminen perheterapia, sensorimotorinen psykoterapia, hevosavusteinen psykoterapia ja sosiaalipedagoginen hevostoiminta.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että ryhmätapaamisten kulku noudatti usein samaa kaavaa. Tuloksista käy ilmi, että ryhmä muuttui ja kehittyi sen aikana. Ryhmän kehityksessä näkyi kehitysvaiheteorian mukaisia vaiheita melko löyhästi. Ryhmä ei käynyt läpi kuohuntavaihetta. Ryhmän muuttumiseen ja kehittymiseen on todennäköisesti vaikuttanut ryhmän osallistujien vaihtelevuus ryhmätapaamisissa. Tuloksista käy ilmi, että hevosilla oli ryhmäprosessissa kolmitahoinen rooli: elämyksellinen, toiminnallinen ja vuorovaikutuksellinen rooli. Tuloksista voidaan todeta, että hevosten rooli oli tässä ryhmäprosessissa merkittävä.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tapaustutkimus, jonka aineisto kerättiin havainnoimalla. Havainnoinnissa käytettiin videodokumentointia ja havainnointilomaketta, joka pohjautuu työn viitekehyksenä olevaan Tuckmanin teoriaan ryhmän kehitysvaiheista. Havainnointia tehtiin yhteensä viisi kertaa kahden tunnin ajan. Tutkimuksen analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä analyysiä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu Tuckmanin mallin mukaisesta ryhmän kehitysvaiheteoriasta, jonka mukaan ryhmä käy läpi viisi vaihetta: muodostumis-, kuohunta-, yhdenmukaisuus-, toteuttamis- ja lopetusvaiheen. Lisäksi työn teoreettinen osuus koostuu hevosten terapeuttisuuden elementeistä sekä Peltosen ja Hukan työskentelyn viitekehyksistä, joihin ryhmäprosessi pohjautuu ja joita ryhmässä sovelletaan. Näitä viitekehyksiä ovat systeeminen perheterapia, sensorimotorinen psykoterapia, hevosavusteinen psykoterapia ja sosiaalipedagoginen hevostoiminta.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että ryhmätapaamisten kulku noudatti usein samaa kaavaa. Tuloksista käy ilmi, että ryhmä muuttui ja kehittyi sen aikana. Ryhmän kehityksessä näkyi kehitysvaiheteorian mukaisia vaiheita melko löyhästi. Ryhmä ei käynyt läpi kuohuntavaihetta. Ryhmän muuttumiseen ja kehittymiseen on todennäköisesti vaikuttanut ryhmän osallistujien vaihtelevuus ryhmätapaamisissa. Tuloksista käy ilmi, että hevosilla oli ryhmäprosessissa kolmitahoinen rooli: elämyksellinen, toiminnallinen ja vuorovaikutuksellinen rooli. Tuloksista voidaan todeta, että hevosten rooli oli tässä ryhmäprosessissa merkittävä.