Markkinointiviestintäsuunnitelma rakennusalan yritykselle
Hautamäki, Katja (2013)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121220967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121220967
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli suunnitella markkinointiviestintää rakennusalanyritykselle, joka rakennuttaa kuuden asunnon rivitalokiinteistöä. Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä kiinteistöalan markkinointiviestintään sekä haastatteluiden tekeminen asunnon ostoa suunnitteleville. Lopuksi laadittiin käytännöllinen ja toteuttamiskelpoinen markkinointiviestintäsuunnitelma pienelle yritykselle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään markkinointiviestintään ja erityisesti kiinteistöalan markkinointiviestintään ja sen eri keinoihin sekä suunnitteluvaiheisiin.
Työn empiirisen osuuden puolistrukturoidut haastattelut suoritettiin kesä–syyskuun aikana; haastateltavia oli yhteensä viisi. Vastaajilta kysyttiin asunnon ostamisen yhteydessä markkinointiviestintäkanavien käytöstä sekä muuta ostoprosessiin liittyvää. Lisäksi haastateltiin työn toimeksiantajaa, minkä pohjalta laadittiin yrityksen SWOT-analyysi.
Asunnon ostajien keskuudessa Internet on kanavista suosituin asunnon hankintaa suunniteltaessa, mutta sanomalehti on edelleen suosiossa. Asuntoesittelyt ja kiinteistövälittäjän rooli koetaan tarpeelliseksi. Ostopäätökseen vaikuttavat eniten asunnon hinta, laatu, koko ja sijainti. Opinnäytetyön lopussa esitellään kohdeyritykselle laadittu markkinointiviestintäsuunnitelma, jossa käytännössä toteutetaan markkinointiviestintää.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään markkinointiviestintään ja erityisesti kiinteistöalan markkinointiviestintään ja sen eri keinoihin sekä suunnitteluvaiheisiin.
Työn empiirisen osuuden puolistrukturoidut haastattelut suoritettiin kesä–syyskuun aikana; haastateltavia oli yhteensä viisi. Vastaajilta kysyttiin asunnon ostamisen yhteydessä markkinointiviestintäkanavien käytöstä sekä muuta ostoprosessiin liittyvää. Lisäksi haastateltiin työn toimeksiantajaa, minkä pohjalta laadittiin yrityksen SWOT-analyysi.
Asunnon ostajien keskuudessa Internet on kanavista suosituin asunnon hankintaa suunniteltaessa, mutta sanomalehti on edelleen suosiossa. Asuntoesittelyt ja kiinteistövälittäjän rooli koetaan tarpeelliseksi. Ostopäätökseen vaikuttavat eniten asunnon hinta, laatu, koko ja sijainti. Opinnäytetyön lopussa esitellään kohdeyritykselle laadittu markkinointiviestintäsuunnitelma, jossa käytännössä toteutetaan markkinointiviestintää.