SOCIAL MEDIA AS A MEANS OF TOURISM MARKETING : Text Analysis of Finnish Tour Operators' Visibility in Social Media
Perttula, Mira (2013)
Perttula, Mira
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120808
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli suomalaisten matkanjärjestäjien sosiaalisen median käyttö markkinointivälineenä. Tarkoitus oli tutkia millä tavoin neljä suurinta suomalaista matkanjärjestäjää Aurinkomatkat, Finnmatkat, Tjäreborg ja Lomamatkat esiintyvät yhteisöllisessä mediassa ja millä tavoin se vaikuttaa kyseisiin yrityksiin. Sosiaalisen median kanavista osaksi tätä tutkimusta valittiin Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram, YouTube ja Google+.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivisia menetelmiä, tarkemmin sanoen tekstianalyysiä. Tekstianalyysi valittiin tutkimusmenetelmäksi koska se on hyödyllinen ja järkevä menetelmä Internet-sivujen analysointiin.
Tutkimuksessa saatiin selville, että kolme matkanjärjestäjistä, Aurinkomatkat, Finnmatkat ja Tjäreborg käyttävät sosiaalista mediaa ammattitaitoisesti ja tehokkaasti markkinoinnin edistämisessä, kun taas Lomamatkoilla on vielä parantamisen varaa. Selville saatiin myös, että yrityksen ja asiakkaiden välinen viestintä on elintärkeää luotettavuuden saavuttamiseksi kuluttajien keskuudessa.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivisia menetelmiä, tarkemmin sanoen tekstianalyysiä. Tekstianalyysi valittiin tutkimusmenetelmäksi koska se on hyödyllinen ja järkevä menetelmä Internet-sivujen analysointiin.
Tutkimuksessa saatiin selville, että kolme matkanjärjestäjistä, Aurinkomatkat, Finnmatkat ja Tjäreborg käyttävät sosiaalista mediaa ammattitaitoisesti ja tehokkaasti markkinoinnin edistämisessä, kun taas Lomamatkoilla on vielä parantamisen varaa. Selville saatiin myös, että yrityksen ja asiakkaiden välinen viestintä on elintärkeää luotettavuuden saavuttamiseksi kuluttajien keskuudessa.