Liikuntakeskus Pulssin asiakas-, kilpailija-analyysi & kehitysehdotukset
Rantala, Henri; Virnala, Ville (2013)
Rantala, Henri
Virnala, Ville
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520291
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520291
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Liikuntakeskus Pulssin toimeksiantona. Opinnäytetyön osa-alueina oli analysoida valmiit asiakastyytyväisyyslomakkeet. Työhön kuului myös uuden kyselyn toteuttaminen sekä analysoiminen koskien potentiaalisia asiakkaita.
Toteutimme näiden lisäksi kilpailija-analyysin Seinäjoen seudun liikuntakeskuksista sekä kuntosaleista. Kilpailija-analyysi rajattiin viiteen markkina-alueella toimivaan merkittävään kilpailijaan. Analyysien pohjalta toteutimme rajatun suunnitelman Liikuntakeskus Pulssin liiketoiminnan kehittämiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään palvelua ja asiakastyytyväisyyttä tärkeänä osana yrityksen liiketoimintaa. Työssä käsitellään myös kilpailuanalyysin osa-alueita sekä kilpailun vaikutuksia liiketoiminnassa. Teoriaosuudessa käsitellään myös asiakasmarkkinointia.
Opinnäytetyön tavoitteina oli tuoda esille asiakaskunnan ja potentiaalisien asiakkaiden muoto sekä tarpeet kyselyiden pohjalta. Kilpailija-analyysin tavoitteena oli tunnistaa Liikuntakeskus Pulssin vahvimmat kilpailijat Seinäjoen markkina-alueelta. Tutkimusten ja kilpailija-analyysin pohjalta teimme yhteenvedon siitä, miten Liikuntakeskus Pulssi voisi vahvistaa asemaansa kovassa kilpailussa Seinäjoen markkina-alueella.
Tutkimuksissa selvisi, että käyttäjät olivat yleisesti hyvin tyytyväisiä Liikuntakeskus Pulssin toimintaan, mutta eniten toivottiin kehitystä viihtyvyyteen, laitekannan parantamiseen sekä hinnoittelun parantamiseen. Kyselyiden tuloksista ilmeni myös se, että suurin osa potentiaalisista asiakkaista oli kuullut Pulssista vain puskaradion kautta, joten markkinointia olisi hyvä lisätä näkyvyyden parantamiseksi.
Toteutimme näiden lisäksi kilpailija-analyysin Seinäjoen seudun liikuntakeskuksista sekä kuntosaleista. Kilpailija-analyysi rajattiin viiteen markkina-alueella toimivaan merkittävään kilpailijaan. Analyysien pohjalta toteutimme rajatun suunnitelman Liikuntakeskus Pulssin liiketoiminnan kehittämiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään palvelua ja asiakastyytyväisyyttä tärkeänä osana yrityksen liiketoimintaa. Työssä käsitellään myös kilpailuanalyysin osa-alueita sekä kilpailun vaikutuksia liiketoiminnassa. Teoriaosuudessa käsitellään myös asiakasmarkkinointia.
Opinnäytetyön tavoitteina oli tuoda esille asiakaskunnan ja potentiaalisien asiakkaiden muoto sekä tarpeet kyselyiden pohjalta. Kilpailija-analyysin tavoitteena oli tunnistaa Liikuntakeskus Pulssin vahvimmat kilpailijat Seinäjoen markkina-alueelta. Tutkimusten ja kilpailija-analyysin pohjalta teimme yhteenvedon siitä, miten Liikuntakeskus Pulssi voisi vahvistaa asemaansa kovassa kilpailussa Seinäjoen markkina-alueella.
Tutkimuksissa selvisi, että käyttäjät olivat yleisesti hyvin tyytyväisiä Liikuntakeskus Pulssin toimintaan, mutta eniten toivottiin kehitystä viihtyvyyteen, laitekannan parantamiseen sekä hinnoittelun parantamiseen. Kyselyiden tuloksista ilmeni myös se, että suurin osa potentiaalisista asiakkaista oli kuullut Pulssista vain puskaradion kautta, joten markkinointia olisi hyvä lisätä näkyvyyden parantamiseksi.