Johdatus aikuisen alkajan sellonsoitonopetukseen
Viitanen, Elina (2013)
Viitanen, Elina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319822
Tiivistelmä
Aikuiset alkajat instrumenttiopetuksessa on vähän tunnettu ja tutkittu ilmiö. Kiinnostukseni ja tiedontarpeeni aikuisten opettamiseen johdatti minut tutustumaan aiheeseen lähemmin. Opinnäytetyössäni on kaksi osaa, joista ensimmäisessä esittelen aiheesta tehtyä tutkimusta sekä kerron omista kokemuksistani aikuisten sellonsoiton alkajien opettajana. Toiseen osaan olen koostanut vinkkikokoelman, joka opastaa sellonsoitonopettajia aikuisen alkajan kanssa työskentelyssä. Lähestyn aihettani sellonsoitonopettajana ja pyrin opinnäytetyölläni tukemaan omaa opettajuuttani.
Tuon esille lähtökohtia, joista aikuiset lähtevät uuden musiikkiharrastuksen pariin. Mitkä edellytykset heillä on instrumenttiopintojen aloittamiseen aikuisiällä? Mitä suomalainen instrumenttiopetuskenttä tarjoaa aikuisille vasta-alkajille. Yhdistän aiheesta tehtyä tutkimustietoa ja havaintojani aikuisten alkajien sellonsoittoharrastuksesta. Käsittelen myös muiden aiheesta tehtyjen opinnäytetöiden antamaa kuvaa aikuisten alkajien soittoharrastuksesta ja vertaan löytöjäni olemassa olevaan tutkimukseen. Motivaatio, tavoitteet sekä palautteen antaminen nousivat tärkeiksi teemoiksi.
Olen koonnut opetuskokemuksieni ja jo olemassa olevan tiedon pohjalta vinkkejä sellonsoitonopettajille. Vinkit ovat suunnattu sellonsoitonopettajille, jotka aloittavat työskentelyn aikuisten alkajien kanssa. Haluan näillä vinkeillä helpottaa sellonsoitonopettajia lähestymään aikuisten alkajien opetusta. Vinkkien ideana on tarjota vastauksia kysymyksiin, joihin itse olisin halunnut vastauksia ennen aikuisen alkajan opettamista. Konkreettiset vinkit kertovat, mitä kannattaa ottaa huomioon ensimmäisillä soittotunneilla aikuisen oppilaan kanssa.
Instrumenttiopetus on murroksessa. Muutoksen tiedostaminen ja uusien toimintatapojen kehittäminen takaavat tulevaisuuden laadukkaalle soitonopetukselle. Aikuisille alkajille suunnattu soitonopetus on alalla vähänkäytetty voimavara. Aikuisten alkajien instrumenttiopetus tuo uusia näkökulmia musiikin harrastamiseen ja mahdollistaa instrumenttipedagogien työllistymistä.
Tuon esille lähtökohtia, joista aikuiset lähtevät uuden musiikkiharrastuksen pariin. Mitkä edellytykset heillä on instrumenttiopintojen aloittamiseen aikuisiällä? Mitä suomalainen instrumenttiopetuskenttä tarjoaa aikuisille vasta-alkajille. Yhdistän aiheesta tehtyä tutkimustietoa ja havaintojani aikuisten alkajien sellonsoittoharrastuksesta. Käsittelen myös muiden aiheesta tehtyjen opinnäytetöiden antamaa kuvaa aikuisten alkajien soittoharrastuksesta ja vertaan löytöjäni olemassa olevaan tutkimukseen. Motivaatio, tavoitteet sekä palautteen antaminen nousivat tärkeiksi teemoiksi.
Olen koonnut opetuskokemuksieni ja jo olemassa olevan tiedon pohjalta vinkkejä sellonsoitonopettajille. Vinkit ovat suunnattu sellonsoitonopettajille, jotka aloittavat työskentelyn aikuisten alkajien kanssa. Haluan näillä vinkeillä helpottaa sellonsoitonopettajia lähestymään aikuisten alkajien opetusta. Vinkkien ideana on tarjota vastauksia kysymyksiin, joihin itse olisin halunnut vastauksia ennen aikuisen alkajan opettamista. Konkreettiset vinkit kertovat, mitä kannattaa ottaa huomioon ensimmäisillä soittotunneilla aikuisen oppilaan kanssa.
Instrumenttiopetus on murroksessa. Muutoksen tiedostaminen ja uusien toimintatapojen kehittäminen takaavat tulevaisuuden laadukkaalle soitonopetukselle. Aikuisille alkajille suunnattu soitonopetus on alalla vähänkäytetty voimavara. Aikuisten alkajien instrumenttiopetus tuo uusia näkökulmia musiikin harrastamiseen ja mahdollistaa instrumenttipedagogien työllistymistä.