Ruokamyynti-tapahtuman kannattavuuden seurantatyökalun luominen : Case: Laurea Herkkubaari
West, Sami (2013)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319745
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kannattavuuden seurantatyökalun luomista pienelle ruokamyynti-tapahtumalle. Tarkoituksena on helpottaa tapahtuman järjestäjän työtä tapahtuman taloudellisen kannattavuuden arvioinnissa. Opinnäytetyö on käytännöllinen ja toiminnallinen, ja sen tuloksena on luotu Excel-taulukkopohjainen työkalu tapahtuman kannattavuuden seurantaan.
Opinnäytetyön tuloksena tehty työkalu pohjautuu Laurea Herkkubaari -nimiseen tapahtumaan, joka järjestettiin 25–26.5.2013. Työkalun kehittämisessä on hyödynnetty Laurea Herkkubaarin taloudellisia tietoja sekä teoriaa liiketoiminnasta ja ravintola- alasta . Työkalusta tehtiin alustava versio Laurea Herkkubaari -tapahtuman pohjalta, ja tapahtuman jälkeen työkalua lähdettiin kehittämään lopulliseen muotoonsa. Työkalu laskee automaattisesti ennustetun taloudellisen tuloksen syötettyjen lukujen perusteella. Teoriaa on hyödynnetty kehitettäessä työkalun eri ominaisuuksia, jotta se olisi mahdollisimman hyödyllinen ruokamyynti-tapahtumaan.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin työkalu jota tapahtuman järjestäjä voi tarvittaessa hyödyntää kannattavuuden seurantaan tapahtumassa. Työkalu soveltuu pieneen tapahtumaan jossa myydään ruokatuotteita. Esimerkiksi koulujen ja järjestöjen tapahtumat sopivat työkalun käyttöön hyvin.
Opinnäytetyön tuloksena tehty työkalu pohjautuu Laurea Herkkubaari -nimiseen tapahtumaan, joka järjestettiin 25–26.5.2013. Työkalun kehittämisessä on hyödynnetty Laurea Herkkubaarin taloudellisia tietoja sekä teoriaa liiketoiminnasta ja ravintola- alasta . Työkalusta tehtiin alustava versio Laurea Herkkubaari -tapahtuman pohjalta, ja tapahtuman jälkeen työkalua lähdettiin kehittämään lopulliseen muotoonsa. Työkalu laskee automaattisesti ennustetun taloudellisen tuloksen syötettyjen lukujen perusteella. Teoriaa on hyödynnetty kehitettäessä työkalun eri ominaisuuksia, jotta se olisi mahdollisimman hyödyllinen ruokamyynti-tapahtumaan.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin työkalu jota tapahtuman järjestäjä voi tarvittaessa hyödyntää kannattavuuden seurantaan tapahtumassa. Työkalu soveltuu pieneen tapahtumaan jossa myydään ruokatuotteita. Esimerkiksi koulujen ja järjestöjen tapahtumat sopivat työkalun käyttöön hyvin.