Vanhemmuuden ja opiskelun yhteensovittaminen : Alle kouluikäisten lasten vanhempien kokemuksia Seinäjoen ammattikorkeakouluopiskelijoiden näkökulmasta
Viinamäki, Satu; Murto, Rebekka (2013)
Viinamäki, Satu
Murto, Rebekka
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219481
Tiivistelmä
Vanhemmaksi tulo kesken opintojen vaatii tasapainoilua perheen ja koulun välillä. Etenkin ajankäyttö ja erilaiset yhteiskunnan luomat odotukset ovat usein ristiriidassa perheen arjessa. Ristiriidat kuormittavat vanhempaa, joka yrittää keskittää voimavarojaan sekä lapsen kasvatukseen että opintojen suorittamiseen. Pikkulapsiperheiden tiukka taloudellinen tilanne vaatii yleensä vanhempia käymään myös töissä opiskelun ja lasten hoidon ohella. Toisaalta tämä motivoi valmistumiseen opintoja pitkittämättä. Sosionomin on myös tärkeä tunnistaa ja ymmärtää perhetyöntekijänä sekä varhaiskasvattajana vanhemmuuden haasteita ja tuen tarpeita.
Opinnäytetyön aihe liittyy samalla varhaiskasvatukseen ja sen tarkoituksena oli tutkia vanhemmuuden haasteita opiskelevien vanhempien näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena. Kohderyhmäksi valikoitui Seinäjoen ammattikorkeakoulun alle kouluikäisten lasten vanhemmat. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisesti Webropol-kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Tutkimuksen tulokset käsiteltiin SPSS-tilastointiohjelmalla frekvenssi- ja ristiintaulukoimalla, avoimet vastaukset analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tuloksissa nousi esille, että lähes puolet vastaajista kävi töissä opiskelun ohella. Taloudellisen tilanteen kokemiseen ei näyttänyt kuitenkaan olevan merkitystä sillä, kävikö toinen lapsen vanhemmista pääsääntöisesti töissä vai opiskeli. Opintoihin etenemiseen tai poissaoloihin koulusta lapsen saannilla ei tulosten mukaan näyttäisi olevan vaikutusta. Haasteita vanhemmuuteen loi jatkuva kiireen tuntu ja stressi aikataulujen yhteensovittamisesta. Aikaa koulutehtävien tekemiselle löytyi yleensä vain öisin ja niitä tehtiin oman jaksamisen kustannuksella. Riittävän unen ja levon merkitys korostui tärkeäksi oman jaksamisen kannalta. Tukea vanhemmuuteen ja lapsen hoitoon saatiin usein puolisolta sekä omilta tai puolison vanhemmilta. Opiskelu koettiin tilapäisenä elämänvaiheena parempaa tulevaisuutta tavoitellessa.
Opinnäytetyön aihe liittyy samalla varhaiskasvatukseen ja sen tarkoituksena oli tutkia vanhemmuuden haasteita opiskelevien vanhempien näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena. Kohderyhmäksi valikoitui Seinäjoen ammattikorkeakoulun alle kouluikäisten lasten vanhemmat. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisesti Webropol-kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Tutkimuksen tulokset käsiteltiin SPSS-tilastointiohjelmalla frekvenssi- ja ristiintaulukoimalla, avoimet vastaukset analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tuloksissa nousi esille, että lähes puolet vastaajista kävi töissä opiskelun ohella. Taloudellisen tilanteen kokemiseen ei näyttänyt kuitenkaan olevan merkitystä sillä, kävikö toinen lapsen vanhemmista pääsääntöisesti töissä vai opiskeli. Opintoihin etenemiseen tai poissaoloihin koulusta lapsen saannilla ei tulosten mukaan näyttäisi olevan vaikutusta. Haasteita vanhemmuuteen loi jatkuva kiireen tuntu ja stressi aikataulujen yhteensovittamisesta. Aikaa koulutehtävien tekemiselle löytyi yleensä vain öisin ja niitä tehtiin oman jaksamisen kustannuksella. Riittävän unen ja levon merkitys korostui tärkeäksi oman jaksamisen kannalta. Tukea vanhemmuuteen ja lapsen hoitoon saatiin usein puolisolta sekä omilta tai puolison vanhemmilta. Opiskelu koettiin tilapäisenä elämänvaiheena parempaa tulevaisuutta tavoitellessa.