Asiakkaan kyky tunnistaa omat tarpeet ja vaatimukset verkkosivuprojektissa : case: Lahden musiikkiopisto
Laine, Jan; Nevalainen, Eero (2013)
Laine, Jan
Nevalainen, Eero
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219334
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä selvitetään, miten hyvin asiakas on kykenevä määrittelemään verkkosivun vaatimukset verkkosivuprojektissa sekä
muuttuvatko tai lisääntyvätkö vaatimukset verkkosivuprojektin aikana. Työssä selvitetään myös sidosryhmien näkemyksiä sekä niiden eroavaisuuksia. Edellämainittuja asioita tutkimalla luodaan käsitys, kuinka hyvin asiakas on kykenevä tunnistamaan omat tarpeet ja vaatimukset verkkosivuprojektissa. Tutkimuksen yhteydessä toteutetaan uusi verkkosivusto opinnäytetyön asiakkaalle, Lahden musiikkiopistolle. Työssä käydään läpi myös verkkosivuprojektin lähtökohdat, tavoitteet sekä siihen liittyvät vaiheet.
Tämän tutkimuksen aineisto kerättiin haastatteluilla sekä sähköposteilla. Päähaastateltava on Lahden musiikkiopiston markkinointisuunnittelija, joka toimi projektin ohjaushenkilönä sekä asiakkaan edustajana. Hänen kanssaan tehtiin verkkosivun vaatimusmäärittely sekä seurattiin miten vaatimukset muuttuivat järjestämällä välipalavereja sekä vaihtamalla sähköposteja. Tämän lisäksi
haastateltiin eri sidosryhmiä erilaisten näkökulmien selvittämiseksi. Opiston sidosryhmiä ovat opettajat, oppilaat, ulkoiset asiakkaat sekä hallintohenkilöstö.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että asiakkaan kyky tunnistaa omat vaatimuksensa ja tarpeensa on hyvin pintapuolinen. Tutkimuksesta selvisi, että asiakas ei osaa kertoa tarkasti mitä haluaa verkkosivuilta ennen kuin näkee
ensimmäisiä ulkoasusuunnitelmia uusista verkkosivuista. Uusia ulkoasutoiveita sekä toiminnallisia vaatimuksia ilmeni projektin aikana. Tulokset olivat teorian kanssa pääosin yhteneviä. Tutkimuksessa selvisi myös, ettei sidosryhmien näkemyksissä ollut suuria eroavaisuuksia. Suurin osa sidosryhmistä oli tyytyväisiä nykyisiin verkkosivuihin, mutta kaipasi lähinnä selkeyttä.
muuttuvatko tai lisääntyvätkö vaatimukset verkkosivuprojektin aikana. Työssä selvitetään myös sidosryhmien näkemyksiä sekä niiden eroavaisuuksia. Edellämainittuja asioita tutkimalla luodaan käsitys, kuinka hyvin asiakas on kykenevä tunnistamaan omat tarpeet ja vaatimukset verkkosivuprojektissa. Tutkimuksen yhteydessä toteutetaan uusi verkkosivusto opinnäytetyön asiakkaalle, Lahden musiikkiopistolle. Työssä käydään läpi myös verkkosivuprojektin lähtökohdat, tavoitteet sekä siihen liittyvät vaiheet.
Tämän tutkimuksen aineisto kerättiin haastatteluilla sekä sähköposteilla. Päähaastateltava on Lahden musiikkiopiston markkinointisuunnittelija, joka toimi projektin ohjaushenkilönä sekä asiakkaan edustajana. Hänen kanssaan tehtiin verkkosivun vaatimusmäärittely sekä seurattiin miten vaatimukset muuttuivat järjestämällä välipalavereja sekä vaihtamalla sähköposteja. Tämän lisäksi
haastateltiin eri sidosryhmiä erilaisten näkökulmien selvittämiseksi. Opiston sidosryhmiä ovat opettajat, oppilaat, ulkoiset asiakkaat sekä hallintohenkilöstö.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että asiakkaan kyky tunnistaa omat vaatimuksensa ja tarpeensa on hyvin pintapuolinen. Tutkimuksesta selvisi, että asiakas ei osaa kertoa tarkasti mitä haluaa verkkosivuilta ennen kuin näkee
ensimmäisiä ulkoasusuunnitelmia uusista verkkosivuista. Uusia ulkoasutoiveita sekä toiminnallisia vaatimuksia ilmeni projektin aikana. Tulokset olivat teorian kanssa pääosin yhteneviä. Tutkimuksessa selvisi myös, ettei sidosryhmien näkemyksissä ollut suuria eroavaisuuksia. Suurin osa sidosryhmistä oli tyytyväisiä nykyisiin verkkosivuihin, mutta kaipasi lähinnä selkeyttä.