Asiakashankinta uudessa kauneudenhoitoalan yrityksessä
Tapio, Heidi (2013)
Tapio, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919046
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa toimintasuunnitelma aloittavalle kauneudenhoitoalan yritykselle ja tutkia asiakashankinnan eri keinoja. Yhteistyökumppanina toimi kauneushoitola Beaume, joka tarjoaa kauneudenhoitoalan palveluita kuluttajille ja alan ammattilaisille. Tämän opinnäytetyön asiakashankinnan suunnitelmien kohteina olivat vain kuluttajat. Opinnäytetyössä käytiin läpi yrityksen markkinointikeinoja niiden saatavuuden, hinnoittelun ja palveluiden osalta. Kauneudenhoitoalan kova kilpailu asettaa omat haasteensa asiakashankinnalle. Teoriaosuudessa on pyritty havaitsemaan ne keinot, joilla yritys voi kilpailla alalla. Teoriaosuus kattaa yrityksen toiminnan kannalta oleelliset asiakashankintakeinot ja tutkii mahdollisuuksia niiden käyttämiseen yhteistyöyrityksessä. Asiakashankinnan keinoista tarkemmin tutustutaan asiakassuhteiden merkitykseen ja niiden luomiseen.
Toiminnallinen osuus koostuu asiakashankintasuunnitelmasta kauneushoitola Beaumelle. Raporttimuotoisen suunnitelman tueksi tehtiin Excel-seurantataulukko, joka antaa Beaumelle valmiuksia seurata toimintansa kehittymistä myös tulevina vuosina. Suunnitelman sisältö järjestettiin teoreettisen viitekehyksen pohjalle. Yrittäjien ja asiakkaiden haastattelut mahdollisesta verkostoitumisesta otettiin myös huomioon toimintasuunnitelmaa koostettaessa. Asiakashankinta vaatii yritykseltä useita toimenpiteitä onnistuakseen. Opinnäytetyön tarkoitus on helpottaa aloittavan yrittäjän arkea ja antaa avaimet asiakashankinnan keinojen valintaan.
Toiminnallinen osuus koostuu asiakashankintasuunnitelmasta kauneushoitola Beaumelle. Raporttimuotoisen suunnitelman tueksi tehtiin Excel-seurantataulukko, joka antaa Beaumelle valmiuksia seurata toimintansa kehittymistä myös tulevina vuosina. Suunnitelman sisältö järjestettiin teoreettisen viitekehyksen pohjalle. Yrittäjien ja asiakkaiden haastattelut mahdollisesta verkostoitumisesta otettiin myös huomioon toimintasuunnitelmaa koostettaessa. Asiakashankinta vaatii yritykseltä useita toimenpiteitä onnistuakseen. Opinnäytetyön tarkoitus on helpottaa aloittavan yrittäjän arkea ja antaa avaimet asiakashankinnan keinojen valintaan.