Viisi etydiä kitaralle
Summanen, Otso (2013)
Summanen, Otso
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919042
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni olen esitellyt viiden kitaraetydin säveltämistyötä ja analysoinut niitä sekä musiikillisesta että soittoteknisestä näkökulmasta. Olen myös esitellyt kappaleiden testausta oppilaillani. Käsittelen etydeistä saamaani palautetta oppilailta ja opettajakollegalta.
Etydit ovat vaikeustasoltaan PT 3-tasoisia, kaikki soolokitaralle. Sävelkieleltään kappaleet edustavat perinteistä duuri-molli-tonaliteettia. Jokainen kappaleista on eri sävellajissa. Tavoitteenani oli säveltää kappaleita joita voisin käyttää opetustyössäni ja jotka olisivat musiikillisesti mielenkiintoisia ja samalla soittoteknisesti sopivan haastavia. Tavoitteena oli sisällyttää kappaleisiin monipuolisesti erilaisia soittotekniikoita ja eri sävellajien valinnalla harjoittaa oppilasta parempaan kitaran otelaudan tuntemiseen.
Kävin jokaista kappaletta läpi oman kitaraoppilaani kanssa musiikkiopisto Avoniassa Espoossa. Oppilaat olivat joko PT 2- tai PT 3-tutkinnon suorittaneita.Lisäksi sain palautetta kappaleista ja notaatiosta Avonian kitaransoitonopettajalta Rody van Gemertiltä. Tavoitteenani oli näin testata kappaleiden vaikeustasoa ja saada kuvaa niiden käyttökelpoisuudesta opetusmateriaalina.
Saamani palaute etydeistä oli rohkaisevaa niin oppilaiden kuin kollegan osalta. Koin kappaleet käyttökelpoisiksi opetustyössä. Rody van Gemertiltä sain parannusehdotuksia kappaleiden notaation suhteen.
Opinnäytetyöhöni liittyy teososa “Viisi etydiä kitaralle”, joka sisältää säveltämäni kitaraetydit.
Etydit ovat vaikeustasoltaan PT 3-tasoisia, kaikki soolokitaralle. Sävelkieleltään kappaleet edustavat perinteistä duuri-molli-tonaliteettia. Jokainen kappaleista on eri sävellajissa. Tavoitteenani oli säveltää kappaleita joita voisin käyttää opetustyössäni ja jotka olisivat musiikillisesti mielenkiintoisia ja samalla soittoteknisesti sopivan haastavia. Tavoitteena oli sisällyttää kappaleisiin monipuolisesti erilaisia soittotekniikoita ja eri sävellajien valinnalla harjoittaa oppilasta parempaan kitaran otelaudan tuntemiseen.
Kävin jokaista kappaletta läpi oman kitaraoppilaani kanssa musiikkiopisto Avoniassa Espoossa. Oppilaat olivat joko PT 2- tai PT 3-tutkinnon suorittaneita.Lisäksi sain palautetta kappaleista ja notaatiosta Avonian kitaransoitonopettajalta Rody van Gemertiltä. Tavoitteenani oli näin testata kappaleiden vaikeustasoa ja saada kuvaa niiden käyttökelpoisuudesta opetusmateriaalina.
Saamani palaute etydeistä oli rohkaisevaa niin oppilaiden kuin kollegan osalta. Koin kappaleet käyttökelpoisiksi opetustyössä. Rody van Gemertiltä sain parannusehdotuksia kappaleiden notaation suhteen.
Opinnäytetyöhöni liittyy teososa “Viisi etydiä kitaralle”, joka sisältää säveltämäni kitaraetydit.