Henkisen hyvinvoinnin yhdistäminen muusikkouteen ja musiikkipedagogiikkaan : Neale Donald Walschin maailmankatsomuksesta apua muusikoille
Rolser, Toivo (2013)
Rolser, Toivo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112918990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112918990
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on välittää muusikoille ja musiikkipedagogeille työkaluja synnynnäisten voimavarojensa löytämiseen ja hyödyntämiseen päivittäisessä elämässä ja työssä. Tarkoituksena on edistää tunteiden ymmärtämistä, piilevien haitallisten uskomusten tiedostamista ja niiden korvaamista henkistä hyvinvointia tukevilla näkemyksillä.
Työ tarkastelee henkistä hyvinvointia muusikon ja musiikkipedagogiikan näkökulmasta. Tunteita ja käyttäytymistä käsitellään työssä ensin teoriatasolla, mitä seuraavat käytännön esimerkit ja ehdotukset muusikon kokonaisvaltaisen henkisen hyvinvoinnin parantamiseksi ja musiikkikasvatuksen ja koulutuksen kehittämiseksi.
Muusikoiden stressiin ja psyykkiseen kuormitukseen liittyvät ongelmat ovat yleisiä. Muusikoiden henkinen hyvinvointi on kuitenkin jäänyt vähälle huomiolle niin kirjallisuudessa kuin musiikkikasvatuksessa ja koulutuksessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli vastata tähän tarpeeseen ja tarjota ajatuksia ja apua kaikenikäisille muusikoille. Työn tuloksena ovat läpi työn esitetyt ajatusmallit. Niitä voi hyödyntää niin yksilötasolla kuin laajemmin musiikkipedagogiikan hyvinvointilähtöisemmässä kehittämisessä.
Työ tarkastelee henkistä hyvinvointia muusikon ja musiikkipedagogiikan näkökulmasta. Tunteita ja käyttäytymistä käsitellään työssä ensin teoriatasolla, mitä seuraavat käytännön esimerkit ja ehdotukset muusikon kokonaisvaltaisen henkisen hyvinvoinnin parantamiseksi ja musiikkikasvatuksen ja koulutuksen kehittämiseksi.
Muusikoiden stressiin ja psyykkiseen kuormitukseen liittyvät ongelmat ovat yleisiä. Muusikoiden henkinen hyvinvointi on kuitenkin jäänyt vähälle huomiolle niin kirjallisuudessa kuin musiikkikasvatuksessa ja koulutuksessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli vastata tähän tarpeeseen ja tarjota ajatuksia ja apua kaikenikäisille muusikoille. Työn tuloksena ovat läpi työn esitetyt ajatusmallit. Niitä voi hyödyntää niin yksilötasolla kuin laajemmin musiikkipedagogiikan hyvinvointilähtöisemmässä kehittämisessä.