Sportia Seinäjoen tunnettuus ja imago
Laukkola, Risto; Isokangas, Niko (2013)
Laukkola, Risto
Isokangas, Niko
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718563
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Sportia Seinäjoen imagoa ja tunnettuutta Seinäjoella suhteessa muihin Seinäjoen urheiluvälineliikkeisiin. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä tunnettuuteen ja imagoon lähdekirjallisuuden avulla. Toisena tavoitteena oli perehtyä markkinoinnin kilpailukeinoihin ja tarkastella niitä Seinäjoen Sportian osalta. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli analysoida Sportia Seinäjoen kilpailijoita ja asiakkaita. Neljäntenä tavoitteena opinnäytetyössä oli toteuttaa tutkimus kohdeyrityksen asiakkaille ja potentiaalisille asiakkaille.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin tunnettuuden tasoihin ja tunnettuuden parantamiseen, sekä imagon muodostumiseen, parantamiseen ja imagon merkitykseen yritykselle. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin markkinoinnin kilpailukeinot ja analyysit havainnollistamalla asioita Sportia Seinäjoen avulla.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa käsitellään, avataan ja analysoidaan Sportia Seinäjoen asiakkaille ja potentiaalisille asiakkaille tehtyä imago- ja tunnettuus-tutkimusta ja siitä saatuja vastauksia. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimustulokset, avoin palaute sekä tehdyt johtopäätökset antavat Sportia Seinäjoelle tärkeää tietoa yrityksen asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden mielikuvista yrityksestä tutkimushetkellä, urheiluvälineliikkeen valintaan vaikuttavista asioista sekä tietoa urheiluvälineliikeasioinnista Seinäjoella.
Tutkimukseen vastasi 107 vastaajaa, ja suurin osa vastaajista kuului ikähaarukkaan 18–25 -vuotiaat. Hintataso, laaja tuotevalikoima ja ammattitaitoinen ja hyvä palvelu nousivat suurimmiksi tekijöiksi urheiluvälineliikkeen valintaan vaikuttavista asioista. Mielikuvat Sportia Seinäjoesta olivat pääosin positiivisia. Palvelu liikkeessä miellettiin pääosin ystävälliseksi ja nopeaksi, sekä henkilökunta ammattitaitoi-seksi. Hintataso miellettiin melko edulliseksi. Negatiivisimmat mielikuvat vastaajilla oli liikkeen sijainnista ja parkkipaikkojen riittävyydestä. Myös tuotevalikoima sai jonkin verran negatiivisia vastauksia. Kaikki vastaukset saivat kuitenkin myös positiivisuutta osakseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin tunnettuuden tasoihin ja tunnettuuden parantamiseen, sekä imagon muodostumiseen, parantamiseen ja imagon merkitykseen yritykselle. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin markkinoinnin kilpailukeinot ja analyysit havainnollistamalla asioita Sportia Seinäjoen avulla.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa käsitellään, avataan ja analysoidaan Sportia Seinäjoen asiakkaille ja potentiaalisille asiakkaille tehtyä imago- ja tunnettuus-tutkimusta ja siitä saatuja vastauksia. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimustulokset, avoin palaute sekä tehdyt johtopäätökset antavat Sportia Seinäjoelle tärkeää tietoa yrityksen asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden mielikuvista yrityksestä tutkimushetkellä, urheiluvälineliikkeen valintaan vaikuttavista asioista sekä tietoa urheiluvälineliikeasioinnista Seinäjoella.
Tutkimukseen vastasi 107 vastaajaa, ja suurin osa vastaajista kuului ikähaarukkaan 18–25 -vuotiaat. Hintataso, laaja tuotevalikoima ja ammattitaitoinen ja hyvä palvelu nousivat suurimmiksi tekijöiksi urheiluvälineliikkeen valintaan vaikuttavista asioista. Mielikuvat Sportia Seinäjoesta olivat pääosin positiivisia. Palvelu liikkeessä miellettiin pääosin ystävälliseksi ja nopeaksi, sekä henkilökunta ammattitaitoi-seksi. Hintataso miellettiin melko edulliseksi. Negatiivisimmat mielikuvat vastaajilla oli liikkeen sijainnista ja parkkipaikkojen riittävyydestä. Myös tuotevalikoima sai jonkin verran negatiivisia vastauksia. Kaikki vastaukset saivat kuitenkin myös positiivisuutta osakseen.