Muoti- ja lifestyleblogit markkinointikanavana
Raivio, Juulia (2013)
Raivio, Juulia
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518106
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää blogien merkitystä mainontakanavana sekä tarkastella erilaisia mainonnan muotoja, joita suomalaisissa lifestyle- ja muotiblogeissa esiintyy. Blogimainnonnan analysoiminen yleisellä tasolla sekä eri mainontamuotojen yleisyyden selvittäminen olivat työn kannalta merkityksellisiä. Tarkastelun kohteena olivat suomalaiset, päiväkirjatyyliin kirjoitetut, kirjoittajan tyyliin ja jokapäiväiseen elämään keskittyvät blogit.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu neljästä pääaiheesta: ensimmäisessä luvussa selvennetään sosiaalisen median käsitettä ja sen eri muotoja. Kaksi seuraavaa lukua käsittelevät blogeja, bloggaamista sekä ilmiöön liittyvää sanastoa. Viimeisessä luvussa keskitytään blogimarkkinoinnin ja blogimainonnan eri muotojen läpikäymiseen.
Tutkimusosaa varten kymmenen kategoriaan ”lifestyle ja muoti” kuuluvan blogin päivityksiä tarkasteltiin vuoden ajan (lokakuu 2012 – syyskuu 2013). Kaikki tutkimuksessa mukana olleet blogit löytyvät suomalaista blogimaailmaa tilastoivan ”blogilista.fi” – sivuston 25 luetuimman blogin joukosta. Tutkimus toteutettiin pöytälaatikkotutkimuksena, jonka tarkoituksena oli saatavilla olevan tiedon avulla selvittää, kuinka usein mainoksia esiintyy, mitä mainonnan muotoja blogeissa useimmin käytetään sekä millä tavalla mainonta ilmaistaan lukijoille.
Tutkimuksessa saatiin selville mainospostausten, eli pidempiaikaisen yhteistyön puitteissa toteutettujen kirjoitusten, olevan selkeästi suosituin mainonnan muoto blogeissa. Sponsoroituja postauksia esiintyi toiseksi eniten kun taas tuotelahjoista ja lainatuotteista kirjoitettiin vähemmän. Display- ja bannerimainonnan määrä vaihteli merkittävästi eri blogiportaalien välillä. Mainoksista ilmoitettiin lähes kaikissa blogeissa, mutta yhtenäistä tapaa tämän tekemiseen ei ollut.
Työn johtopäätöksenä voidaan todeta yritysten ottaneen blogimarkkinoinnin taidokkaasti osaksi markkinointiaan. Blogimainonta kehittyy jatkuvasti ammattimaisempaan suuntaan ja vakinaistaa pikkuhiljaa paikkaansa muiden markkinointikanavien rinnalla. Seurauksena raja selkeästi tunnistettavan mainoksen ja bloggaajan rehellisen suosittelun välillä hämärtyy.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu neljästä pääaiheesta: ensimmäisessä luvussa selvennetään sosiaalisen median käsitettä ja sen eri muotoja. Kaksi seuraavaa lukua käsittelevät blogeja, bloggaamista sekä ilmiöön liittyvää sanastoa. Viimeisessä luvussa keskitytään blogimarkkinoinnin ja blogimainonnan eri muotojen läpikäymiseen.
Tutkimusosaa varten kymmenen kategoriaan ”lifestyle ja muoti” kuuluvan blogin päivityksiä tarkasteltiin vuoden ajan (lokakuu 2012 – syyskuu 2013). Kaikki tutkimuksessa mukana olleet blogit löytyvät suomalaista blogimaailmaa tilastoivan ”blogilista.fi” – sivuston 25 luetuimman blogin joukosta. Tutkimus toteutettiin pöytälaatikkotutkimuksena, jonka tarkoituksena oli saatavilla olevan tiedon avulla selvittää, kuinka usein mainoksia esiintyy, mitä mainonnan muotoja blogeissa useimmin käytetään sekä millä tavalla mainonta ilmaistaan lukijoille.
Tutkimuksessa saatiin selville mainospostausten, eli pidempiaikaisen yhteistyön puitteissa toteutettujen kirjoitusten, olevan selkeästi suosituin mainonnan muoto blogeissa. Sponsoroituja postauksia esiintyi toiseksi eniten kun taas tuotelahjoista ja lainatuotteista kirjoitettiin vähemmän. Display- ja bannerimainonnan määrä vaihteli merkittävästi eri blogiportaalien välillä. Mainoksista ilmoitettiin lähes kaikissa blogeissa, mutta yhtenäistä tapaa tämän tekemiseen ei ollut.
Työn johtopäätöksenä voidaan todeta yritysten ottaneen blogimarkkinoinnin taidokkaasti osaksi markkinointiaan. Blogimainonta kehittyy jatkuvasti ammattimaisempaan suuntaan ja vakinaistaa pikkuhiljaa paikkaansa muiden markkinointikanavien rinnalla. Seurauksena raja selkeästi tunnistettavan mainoksen ja bloggaajan rehellisen suosittelun välillä hämärtyy.