Liiketoiminnan kehittäminen Venäjällä : case: Finn-Korkki Oy
Korhonen, Emilia (2013)
Korhonen, Emilia
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117739
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia kansainvälistymistä käsitteenä ja Venäjää liiketoimintaympäristönä sekä kartoittaa case-yrityksen Venäjän toimintoja ja mahdollisia kehityskohteita. Case-yritys on hämeenlinnalainen pakkausalan yritys Finn-Korkki Oy, jossa kirjoittaja oli työharjoittelussa vuonna 2012. Finn-Korkki Oy valmistaa erilaisia pullonsulkimia teräksestä ja alumiinista ja vie tuotteitaan yli 40 maahan. Yrityksellä on ollut toimintaa Venäjällä jo noin kahdenkymmenen vuoden ajan, mutta idea opinnäytetyön toteutukseen lähti kirjoittajalta itseltään.
Opinnäytetyön ensimmäinen teoriakokonaisuus käsittelee kansainvälistymistä käsitteenä sekä kansainvälistymiseen liittyviä strategisia päätöksiä tuotteesta ja markkina-alueen ja operaatiomuodon valinnasta. Toinen teoriakokonaisuus on Venäjän toimintaympäristöanalyysi PESTE-mallin mukaan.
Työn empiriaosuudessa kartoitetaan case-yrityksen nykytilaa Venäjän toimintojen osalta, ja tutkitaan toimialaa sekä yleisesti että Venäjällä. Empiriaosuus on toteutettu haastattelemalla yrityksen vientimarkkinoinnista vastaavaa työntekijää sekä venäläistä agenttia. Haastatteluiden päätavoite oli saada mahdollisimman kattava käsitys pakkausalasta yleisesti ja Venäjällä sekä case-yrityksen nykyisistä Venäjän toiminnoista.
Kehitysehdotukset perustuvat teoriaosuuteen, haastatteluihin ja kirjoittajan omaan kokemukseen. Merkittävin kehitysehdotus koskee saatavuutta. Työssä ehdotetaankin uuden operaatiomuodon aloittamista Venäjällä. Tutkimuksen perusteella yrityksen tulisi myös kiinnittää huomiota markkinointiviestintään. Erityisen tärkeässä roolissa on näkyvyys internetissä, sillä internet on Venäjällä keskeinen väline B2B-markkinoinnissa.
Opinnäytetyön ensimmäinen teoriakokonaisuus käsittelee kansainvälistymistä käsitteenä sekä kansainvälistymiseen liittyviä strategisia päätöksiä tuotteesta ja markkina-alueen ja operaatiomuodon valinnasta. Toinen teoriakokonaisuus on Venäjän toimintaympäristöanalyysi PESTE-mallin mukaan.
Työn empiriaosuudessa kartoitetaan case-yrityksen nykytilaa Venäjän toimintojen osalta, ja tutkitaan toimialaa sekä yleisesti että Venäjällä. Empiriaosuus on toteutettu haastattelemalla yrityksen vientimarkkinoinnista vastaavaa työntekijää sekä venäläistä agenttia. Haastatteluiden päätavoite oli saada mahdollisimman kattava käsitys pakkausalasta yleisesti ja Venäjällä sekä case-yrityksen nykyisistä Venäjän toiminnoista.
Kehitysehdotukset perustuvat teoriaosuuteen, haastatteluihin ja kirjoittajan omaan kokemukseen. Merkittävin kehitysehdotus koskee saatavuutta. Työssä ehdotetaankin uuden operaatiomuodon aloittamista Venäjällä. Tutkimuksen perusteella yrityksen tulisi myös kiinnittää huomiota markkinointiviestintään. Erityisen tärkeässä roolissa on näkyvyys internetissä, sillä internet on Venäjällä keskeinen väline B2B-markkinoinnissa.