Kirjasto nuorille : Ohjattua toimintaa uudessa toimintaympäristössä
Marttila, Noora (2013)
Marttila, Noora
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017488
Tiivistelmä
Sosiaalinen kirjasto on käsite, jonka mukaan kirjasto tilana voi tarjota toimintaympäristön ihmisille kohtauspaikkana ja paikkana, jossa voi harrastaa. Julkisena tilana se voi olla myös ympäristö, jossa muiden alojen ammattilaiset, tässä tapauksessa erityisesti nuorisotyöntekijät, voisivat järjestää ja toteuttaa toimintaa, joka houkuttaisi nuoria, ja josta olisi hyötyä molemmille tahoille.
Mikkelin pääkirjastolla alkoi nuorille suunnattu Kirjastoklubi, joka toimii kehittämisopinnäytteeni toiminnallisena osana. Suunnittelu ja toteutus tapahtuivat yhteistyössä ohjaajakaverini kanssa. Toiminta alkoi syksyllä 2012, mutta toiminnallinen osuus käsittelee ajanjakson tammikuusta toukokuun alkuun 2013. Opinnäytteeni tarkoituksena on selvittää, minkälaista tekemistä nuorille voidaan järjestää ja toisaalta millaisesta tekemisestä nuoret itse ovat kiinnostuneita kirjastossa.
Opinnäytteessäni avaan paitsi sosiaalisen kirjaston käsitettä ja kirjastoa toimintaympäristönä, myös hiukan nuorisotyön historiaa ja nykypäivää, jonka avulla perustellaan, miksi nuorisotyötä voitaisiin entistä enemmän järjestää myös kirjaston tiloissa. Viitekehyksessä avaan myös nuoruutta ja siihen liittyviä kehitystehtäviä. Näiden lisäksi avataan myös moniammatillisen yhteistyön käsitettä, jota sosiaalinen kirjasto parhaimmillaan voi olla.
Opinnäytteessäni kerrotaan hiukan jokaisesta Kirjastoklubi- kokoontumisesta, sekä mahdollisesti niistä saaduista kommenteista sekä tilanteista. Palautetta kerättiin nuorilta palautekysymyksillä, jotka nuorten tuli poimia Kirjastoklubin Facebook-ryhmästä. Lisäksi palautetta kyseltiin muutamien muiden kertojen yhteydessä ja nuoret olivat varsin suoria palautteen kanssa kertojen sisällöstä.
Nuoret kokivat Kirjastoklubissa käymisen mukavaksi. Erityisesti tytöt arvostivat yhteishenkeä ja tiivistä porukkaa. Tällaiselle toiminnalle näyttäisi olevan kysyntää, kunhan nuoret saadaan siitä kiinnostumaan. Toiminta jatkui syksyllä 2013, jolloin mukaan tuli muutamia uusia nuoria.
Mikkelin pääkirjastolla alkoi nuorille suunnattu Kirjastoklubi, joka toimii kehittämisopinnäytteeni toiminnallisena osana. Suunnittelu ja toteutus tapahtuivat yhteistyössä ohjaajakaverini kanssa. Toiminta alkoi syksyllä 2012, mutta toiminnallinen osuus käsittelee ajanjakson tammikuusta toukokuun alkuun 2013. Opinnäytteeni tarkoituksena on selvittää, minkälaista tekemistä nuorille voidaan järjestää ja toisaalta millaisesta tekemisestä nuoret itse ovat kiinnostuneita kirjastossa.
Opinnäytteessäni avaan paitsi sosiaalisen kirjaston käsitettä ja kirjastoa toimintaympäristönä, myös hiukan nuorisotyön historiaa ja nykypäivää, jonka avulla perustellaan, miksi nuorisotyötä voitaisiin entistä enemmän järjestää myös kirjaston tiloissa. Viitekehyksessä avaan myös nuoruutta ja siihen liittyviä kehitystehtäviä. Näiden lisäksi avataan myös moniammatillisen yhteistyön käsitettä, jota sosiaalinen kirjasto parhaimmillaan voi olla.
Opinnäytteessäni kerrotaan hiukan jokaisesta Kirjastoklubi- kokoontumisesta, sekä mahdollisesti niistä saaduista kommenteista sekä tilanteista. Palautetta kerättiin nuorilta palautekysymyksillä, jotka nuorten tuli poimia Kirjastoklubin Facebook-ryhmästä. Lisäksi palautetta kyseltiin muutamien muiden kertojen yhteydessä ja nuoret olivat varsin suoria palautteen kanssa kertojen sisällöstä.
Nuoret kokivat Kirjastoklubissa käymisen mukavaksi. Erityisesti tytöt arvostivat yhteishenkeä ja tiivistä porukkaa. Tällaiselle toiminnalle näyttäisi olevan kysyntää, kunhan nuoret saadaan siitä kiinnostumaan. Toiminta jatkui syksyllä 2013, jolloin mukaan tuli muutamia uusia nuoria.