Animaatio aikuisoppijan työnteon tukena : Dokumentaatio: Opasteanimaatioiden käyttöönotto Hämeenlinnan kaupungille
Räsänen, Oona (2013)
Räsänen, Oona
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111417070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111417070
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni esitän näkökulmia animaation käytöstä aikuisoppijan työnteon tukena.Tämän lisäksi opinnäytetyöni sisältää KuntaPro Oy:n tilauksesta dokumentaation MitenVideo-käyttöönotosta Hämeenlinnan kaupungille. Opinnäytetyötäni voidaan käyttää tilaajan tarpeen mukaan markkinointimateriaalina MitenVideoiden käyttöä laajennettaessa KuntaPron asiakaskunnassa.
Opinnäytetyöni tavoitteena on esittää näkökulmia animaatiosta oppimateriaalina, erilaisten oppimistyylien tukemisesta, oppijan aktiivisen roolin korostamisesta sekä arkioppimisesta.Työni pyrkimys on edistää tietoutta animaation mahdollisuuksista oppimateriaalina, työnteon tukemisesta sekä oppimisen jatkumisesta työelämässä.
Työni toinen osa dokumentoi sekä analysoi Consulo Oy:n tuottamien ja KuntaPro Oy:n asiakkaalleen Hämeenlinnan kaupungille tarjoamien opasteanimaatioiden käyttöönottoprojektin vaiheita ja tuloksia. Opasteanimaatioilla pyritään vähentämään KuntaPron Hr-asiakaspalveluun asiakkaan Populus-henkilöstönohjausjärjestelmän käytöstä syntyvien neuvontapyyntöjen määrää. Käyttöönoton kulkua seuraan osallistu- malla tapaamisiin sekä yhteydenpidolla yritysten yhteyshenkilöihin. Palautetta kerään kyselyn avulla. Käyttöönoton tuloksia saan käyttöraporttien ja puhelinraporttien muodossa tuottajayritykseltä (Consulo) sekä tilaaja-asiakkaalta (KuntaPro).
Animaatio oppimateriaalina kasvattaa oppimistehokkuutta sillä animaatiossa oppimateriaali voidaan esittää useita aistikanavia käyttämällä. Näin tuetaan erilaisia oppimistyylejä. Animaatio voi olla oppijalle tarjolla verkon välityksellä ajasta ja paikasta riippumatta tai osana työtehtävissä käytettävää sovellusta.Animaation integroiminen on oiva tapa tukea työntekoa, arkioppimista sekä oppijan aktiivista asemaa.Tarjomalla työntekijälle tietoa oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa lisätään työtehokkuutta, itsenäistä ongelmanratkaisua ja ammattitaitoa.
Kaikki osapuolet olivat tyytyväisiä käyttöönoton kulkuun ja lopputulos vastasi tilaaja-asiakkaan (KuntaPro) sekä asiakkaan asiakkaan (Hämeenlinnan kaupunki) odotuksia. KuntaPron Hr-asiakaspalveluun saapuvien neuvontapyyntöjen määrä väheni 7% edellisvuoteen verrattuna. MitenVideo-käyttöraporttien mukaan opasteanimaatioita katseltiin ensimmäisen vuosineljänneksen aikana 156 kertaa ja yhteensä noin 6 tuntia.
Opinnäytetyöni tavoitteena on esittää näkökulmia animaatiosta oppimateriaalina, erilaisten oppimistyylien tukemisesta, oppijan aktiivisen roolin korostamisesta sekä arkioppimisesta.Työni pyrkimys on edistää tietoutta animaation mahdollisuuksista oppimateriaalina, työnteon tukemisesta sekä oppimisen jatkumisesta työelämässä.
Työni toinen osa dokumentoi sekä analysoi Consulo Oy:n tuottamien ja KuntaPro Oy:n asiakkaalleen Hämeenlinnan kaupungille tarjoamien opasteanimaatioiden käyttöönottoprojektin vaiheita ja tuloksia. Opasteanimaatioilla pyritään vähentämään KuntaPron Hr-asiakaspalveluun asiakkaan Populus-henkilöstönohjausjärjestelmän käytöstä syntyvien neuvontapyyntöjen määrää. Käyttöönoton kulkua seuraan osallistu- malla tapaamisiin sekä yhteydenpidolla yritysten yhteyshenkilöihin. Palautetta kerään kyselyn avulla. Käyttöönoton tuloksia saan käyttöraporttien ja puhelinraporttien muodossa tuottajayritykseltä (Consulo) sekä tilaaja-asiakkaalta (KuntaPro).
Animaatio oppimateriaalina kasvattaa oppimistehokkuutta sillä animaatiossa oppimateriaali voidaan esittää useita aistikanavia käyttämällä. Näin tuetaan erilaisia oppimistyylejä. Animaatio voi olla oppijalle tarjolla verkon välityksellä ajasta ja paikasta riippumatta tai osana työtehtävissä käytettävää sovellusta.Animaation integroiminen on oiva tapa tukea työntekoa, arkioppimista sekä oppijan aktiivista asemaa.Tarjomalla työntekijälle tietoa oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa lisätään työtehokkuutta, itsenäistä ongelmanratkaisua ja ammattitaitoa.
Kaikki osapuolet olivat tyytyväisiä käyttöönoton kulkuun ja lopputulos vastasi tilaaja-asiakkaan (KuntaPro) sekä asiakkaan asiakkaan (Hämeenlinnan kaupunki) odotuksia. KuntaPron Hr-asiakaspalveluun saapuvien neuvontapyyntöjen määrä väheni 7% edellisvuoteen verrattuna. MitenVideo-käyttöraporttien mukaan opasteanimaatioita katseltiin ensimmäisen vuosineljänneksen aikana 156 kertaa ja yhteensä noin 6 tuntia.