“Orvokki ja Erno, Arjen sankarit” : Kuntoutuskurssimateriaali neuropsykiatristen erityisnuorten sisaruksille
Lappi, Jatta; Virnes, Tiina; Airaksinen, Henna (2013)
Lappi, Jatta
Virnes, Tiina
Airaksinen, Henna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110516637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110516637
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli kehittämistyö neuropsykiatristen erityisnuorten kuntoutuskurssitoimintaa varten. Työn tilaajana oli Savon Vammaisasuntosäätiön ja Honkalampi-säätiön yhteistyöhanke, Elämänlanka – projekti (2008–2013).
Työn tarkoituksena oli tuottaa Elämänlanka – projektin kuntoutuskurssiohjaajille kirjallista materiaalia, jonka avulla he voivat käsitellä neuropsykiatristen erityisnuorten erilaisuuteen ja sisaruuteen liittyviä teemoja heidän sisarustensa kanssa. Työn tavoitteina oli auttaa neuropsykiatristen erityisnuorten sisaruksia ymmärtämään ja hyväksymään kehityksellisistä neuropsykiatrisista häiriöistä johtuvaa erilaisuutta ja tukea sisarussuhteita.
Opinnäytetyön viitekehyksenä oli Inhimillisen toiminnan malli eli MOHO (Model Of Human Occupation), jonka mukaan ympäristö vaikuttaa merkittävästi yksilön toimintaan osallistumiseen, toiminnalliseen identiteettiin ja pätevyyteen. Näin ollen erityisnuoren sisarussuhteiden, eli sosiaalisen ympäristön, tukeminen edistää hänen toimintamahdollisuuksiaan.
Opinnäytetyöhön koottiin teoria- ja tutkimustietoa kehityksellisistä neuropsykiatrisista häiriöistä, erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten sisarussuhteista sekä kirjallisen materiaalin tuottamisesta. Opinnäytetyön tuotos on ”Orvokki ja Erno, Arjen sankarit” – vihkonen, joka sisältää tarinoita, niihin liittyviä kysymyksiä ja tehtäviä sekä lyhyen tieto-osion kehityksellisistä neuropsykiatrisista häiriöistä.
Tuotettua materiaalia testattiin Elämänlanka-projektin kuntoutuskurssilla maaliskuussa 2013, ja se todettiin käyttökelpoiseksi työvälineeksi erilaisuuteen ja sisaruuteen liittyvien teemojen käsittelyyn lasten ja nuorten kanssa.
Työn tarkoituksena oli tuottaa Elämänlanka – projektin kuntoutuskurssiohjaajille kirjallista materiaalia, jonka avulla he voivat käsitellä neuropsykiatristen erityisnuorten erilaisuuteen ja sisaruuteen liittyviä teemoja heidän sisarustensa kanssa. Työn tavoitteina oli auttaa neuropsykiatristen erityisnuorten sisaruksia ymmärtämään ja hyväksymään kehityksellisistä neuropsykiatrisista häiriöistä johtuvaa erilaisuutta ja tukea sisarussuhteita.
Opinnäytetyön viitekehyksenä oli Inhimillisen toiminnan malli eli MOHO (Model Of Human Occupation), jonka mukaan ympäristö vaikuttaa merkittävästi yksilön toimintaan osallistumiseen, toiminnalliseen identiteettiin ja pätevyyteen. Näin ollen erityisnuoren sisarussuhteiden, eli sosiaalisen ympäristön, tukeminen edistää hänen toimintamahdollisuuksiaan.
Opinnäytetyöhön koottiin teoria- ja tutkimustietoa kehityksellisistä neuropsykiatrisista häiriöistä, erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten sisarussuhteista sekä kirjallisen materiaalin tuottamisesta. Opinnäytetyön tuotos on ”Orvokki ja Erno, Arjen sankarit” – vihkonen, joka sisältää tarinoita, niihin liittyviä kysymyksiä ja tehtäviä sekä lyhyen tieto-osion kehityksellisistä neuropsykiatrisista häiriöistä.
Tuotettua materiaalia testattiin Elämänlanka-projektin kuntoutuskurssilla maaliskuussa 2013, ja se todettiin käyttökelpoiseksi työvälineeksi erilaisuuteen ja sisaruuteen liittyvien teemojen käsittelyyn lasten ja nuorten kanssa.