Sisäisen viestinnän kehittäminen henkilöstötutkimuksen avulla : Case Pohjola Vakuutus Oy
Vepsäläinen, Sonja (2013)
Vepsäläinen, Sonja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102416291
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102416291
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Pohjola Vakuutus Oy:n Tampereen toimipisteen sisäistä viestintää henkilöstötutkimuksen tulosten avulla, jotta sisäinen tieto ja osaaminen saataisiin henkilöstön ulottuville. Tarkoituksena oli analysoida Tampereen toimipisteen henkilöstötutkimus vuodelta 2012 ja löytää siitä toimintaan vaikuttavat kipupisteet. Tarkkailun kohteena oleva henkilöstötutkimus on Promenade Research Oy:n suorittama. Tässä opinnäytetyössä henkilöstötutkimus ja sen osa-alueet analysoitiin, tuloksia verrattiin muihin vastanneisiin ryhmiin ja niiden perusteella määriteltiin kehitysehdotuksia tulevia toimenpiteitä varten. Myös Tampereen Korvauspalveluiden neljältä tiiminvetäjältä kysyttiin sisäisen viestinnän toimivuudesta, ja heidän mielipiteitään hyödynnettiin loppupohdinnassa.
Pohjola Vakuutus Oy:n Tampereen Korvauspalvelut sai hyviä tuloksia henkilöstötutki-muksesta, vaikka jotkin osa-alueet olivatkin vertailuryhmiä huonompia. Erityisesti yleistä ilmapiiriä, työvälineitä ja työpaikan turvallisuutta kehuttiin. Puutteita löydettiin sisäisestä viestinnästä, tiedon liikkuvuudesta ja yhteistyöstä. Tutkimuksen analyysiosiosta käy ilmi, että työntekijät viihtyvät työpaikallaan, pitävät työkavereistaan ja kokevat arvostusta työyhteisössään. Myös esimiehestä ja hänen toimintatavoistaan pidetään. Eniten kehittämistä löytyi yleisesti ryhmien välisestä yhteistyöstä, työn organisointitavasta ja ajan riittävyydestä.
Tässä opinnäytetyössä lähdettiin kehittämään sisäisen viestinnän ja tietämyksen liikkuvuutta teoriatiedon ja tutkimuksen tulosten perusteella. Myös neljältä tiiminvetäjältä kysyttiin Korvauspalveluiden sisäisestä viestinnästä ja pyydettiin parannusehdotuksia sen kehittämiseksi. Parannusehdotuksissa huomioitiin erityisesti hiljaisen tietämyksen liikuttamisen ongelmat, sähköpostiviestinnän hyödyntäminen sisäisessä tiedottamisessa sekä oikean viestintäkanavan valitseminen. Toiminnan kehittämiseksi ehdotettiin, että hiljaisen tiedon siirtämisen helpottamiseksi luotaisiin palautejärjestelmä, joka houkuttaisi työntekijöitä luovuttamaan omia oivalluksiaan koko työyhteisön käyttöön. Samalla ehdotettiin, että sähköpostiviestintää vähennettäisiin selkeyden vuoksi ja tulevaisuudessa sähköpostiviestinnästä voitaisiin järjestää koulutuksia. Viestintäkanavan valinnan tärkeyttä myös painotettiin, sillä viestin tärkeys vaikuttaa valittuun kanavaan oleellisesti.
Tutkimuksen analysoidut tulokset ja kehitysehdotukset auttavat toimeksiantajayritystä kehittämään toimintaansa ja parantamaan työntekijöidensä tyytyväisyyttä.
Pohjola Vakuutus Oy:n Tampereen Korvauspalvelut sai hyviä tuloksia henkilöstötutki-muksesta, vaikka jotkin osa-alueet olivatkin vertailuryhmiä huonompia. Erityisesti yleistä ilmapiiriä, työvälineitä ja työpaikan turvallisuutta kehuttiin. Puutteita löydettiin sisäisestä viestinnästä, tiedon liikkuvuudesta ja yhteistyöstä. Tutkimuksen analyysiosiosta käy ilmi, että työntekijät viihtyvät työpaikallaan, pitävät työkavereistaan ja kokevat arvostusta työyhteisössään. Myös esimiehestä ja hänen toimintatavoistaan pidetään. Eniten kehittämistä löytyi yleisesti ryhmien välisestä yhteistyöstä, työn organisointitavasta ja ajan riittävyydestä.
Tässä opinnäytetyössä lähdettiin kehittämään sisäisen viestinnän ja tietämyksen liikkuvuutta teoriatiedon ja tutkimuksen tulosten perusteella. Myös neljältä tiiminvetäjältä kysyttiin Korvauspalveluiden sisäisestä viestinnästä ja pyydettiin parannusehdotuksia sen kehittämiseksi. Parannusehdotuksissa huomioitiin erityisesti hiljaisen tietämyksen liikuttamisen ongelmat, sähköpostiviestinnän hyödyntäminen sisäisessä tiedottamisessa sekä oikean viestintäkanavan valitseminen. Toiminnan kehittämiseksi ehdotettiin, että hiljaisen tiedon siirtämisen helpottamiseksi luotaisiin palautejärjestelmä, joka houkuttaisi työntekijöitä luovuttamaan omia oivalluksiaan koko työyhteisön käyttöön. Samalla ehdotettiin, että sähköpostiviestintää vähennettäisiin selkeyden vuoksi ja tulevaisuudessa sähköpostiviestinnästä voitaisiin järjestää koulutuksia. Viestintäkanavan valinnan tärkeyttä myös painotettiin, sillä viestin tärkeys vaikuttaa valittuun kanavaan oleellisesti.
Tutkimuksen analysoidut tulokset ja kehitysehdotukset auttavat toimeksiantajayritystä kehittämään toimintaansa ja parantamaan työntekijöidensä tyytyväisyyttä.