Kaikille sopiva hotelli on esteetön : Case Scandic Rovaniemi
Koskela, Minna; Leinonen, Salla (2013)
Koskela, Minna
Leinonen, Salla
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102216245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102216245
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Scandic Rovaniemi -hotellin esteettömyyden nykytilanne havainnoinnin avulla ja saada kehitysehdotuksia havaintojen pohjalta. Työssä painotetaan asiakaslähtöisyyden toteutumista ja tasa-arvoista palvelua, jotta hotelli olisi soveltuva myös liikuntarajoitteisille henkilöille ja heidän avustajakoirilleen.
Menetelmänä työssämme käytimme osallistuvaa havainnointia. Havainnointi perus-tui havainnointilomakkeeseen, jotka havainnoitsijat täyttivät asioidessaan hotellissa. Tutkimusongelmanamme oli kartoittaa Scandic Rovaniemi – hotellin esteettömyyden tilanne ja selvitimme, kuinka liikuntarajoitteinen henkilö pystyy majoittumaan hotel-lissa itsenäisesti.
Tietoperustassa avaamme käsitteet esteettömyydestä, majoituspalveluista sekä asiakaspalvelusta. Käsittelemme työssämme liikuntarajoitteisuutta, avustajakoirien oikeuksia, rakennusteknillisiä suosituksia sekä lainsäädäntöä. Havaitsimme, että Scandic Rovaniemi -hotelli on halukas panostamaan hotellin esteettömyyteen, mutta heillä ei ole otettu huomioon kaikkia yksityiskohtia. Kartoituksemme mukaan hotel-lissa on erittäin ammattitaitoinen asiakaspalvelu mutta hotellin tiloissa on kehitettä-vää.
Liikuntarajoitteiset asiakkaat ovat yhtä tärkeitä kuin muutkin asiakkaat. Esteettömälle hotellille on kysyntää ja se on erinomainen kilpailuvaltti majoitusliikkeiden keskuu-dessa. Liikuntarajoitteiselle asiakkaalle majoitusliikkeissä asioiminen tuottaa usein haasteita eikä heidän tarpeita ole otettu tarpeeksi huomioon. Pienilläkin muutoksilla voidaan saada aikaan paljon ja parantaa yrityksen asiakaslähtöisyyttä.
Menetelmänä työssämme käytimme osallistuvaa havainnointia. Havainnointi perus-tui havainnointilomakkeeseen, jotka havainnoitsijat täyttivät asioidessaan hotellissa. Tutkimusongelmanamme oli kartoittaa Scandic Rovaniemi – hotellin esteettömyyden tilanne ja selvitimme, kuinka liikuntarajoitteinen henkilö pystyy majoittumaan hotel-lissa itsenäisesti.
Tietoperustassa avaamme käsitteet esteettömyydestä, majoituspalveluista sekä asiakaspalvelusta. Käsittelemme työssämme liikuntarajoitteisuutta, avustajakoirien oikeuksia, rakennusteknillisiä suosituksia sekä lainsäädäntöä. Havaitsimme, että Scandic Rovaniemi -hotelli on halukas panostamaan hotellin esteettömyyteen, mutta heillä ei ole otettu huomioon kaikkia yksityiskohtia. Kartoituksemme mukaan hotel-lissa on erittäin ammattitaitoinen asiakaspalvelu mutta hotellin tiloissa on kehitettä-vää.
Liikuntarajoitteiset asiakkaat ovat yhtä tärkeitä kuin muutkin asiakkaat. Esteettömälle hotellille on kysyntää ja se on erinomainen kilpailuvaltti majoitusliikkeiden keskuu-dessa. Liikuntarajoitteiselle asiakkaalle majoitusliikkeissä asioiminen tuottaa usein haasteita eikä heidän tarpeita ole otettu tarpeeksi huomioon. Pienilläkin muutoksilla voidaan saada aikaan paljon ja parantaa yrityksen asiakaslähtöisyyttä.